تبلیغات
یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام

یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان
سوره 7. اعراف آیه 82

وَ مَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّآ أَن قَالُواْ أَخْرِجُوهُم مِّن قَرْیَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ یَتَطَهَّرُونَ

1- زشت‏ تر از نافرمانى وگناه، برخورد بى‏ دلیل و غیر منطقى با ناصحان است. «ما كان جواب قومه الاّ ان قالوا اخرجوهم...»
2- در نهى از منكر، باید آماده‏ ى تبعید و پذیرش مشكلات بود. «اخرجوهم»
3- مجرمان، براى پاكان حقّى در اجتماع قائل نیستند. «اخرجوهم من قریتكم»
4- هرگاه در جامعه ‏اى فساد زیاد شد، پاكان را منزوى مى ‏كنند و نهى از منكر و پاك بودن، جرم محسوب مى ‏شود. «أخرجوهم... انّهم اُناس یتطهّرون»
5 - قوم لوط، با آنكه به گناه عادت كرده بودند، امّا حضرت لوط و یاران او را پاك مى‏ دانستند. «انّهم اُناس یتطهّرون»
6- مهم‏تر از پاكى، پاك ماندن و مأیوس كردن نااهلان از اِعمال نفوذ است. «یتطهّرون» (فعل مضارع نشان استمرار است)


آیه83

فَأَنجَیْنَهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَبِرِینَ



1- انسان آزاد است و خودش راه خود را انتخاب مى‏ كند. (همسر پیامبر با آنكه در خانه ‏ى وحى تغذیه مى ‏شود، ممكن است راه كفر را برگزیند، چنانكه همسر فرعون راه توحید را برگزید). «الاّ امرأته» بنابراین همه جا تفكّر و اخلاق و تصمیم، وابسته به اقتصاد و تحت پوشش بودن این و آن نیست.
2- در اسلام، عامل نجات انسان رابطه‏ ى مكتبى است، نه خویشاوندى. «الاّ امرأته» پس سرنوشت هركس در گرو عمل خود اوست.
3- حسابِ بستگانِ رهبران الهى را از حساب خودشان جدا كنیم. «الاّ امرأته»
4- در اسلام، زن همانند مرد موجودى مستقلّ است. «الاّ امرأته» و از طرفى نباید موقعیّت و قداست كسى موجب توجیه خلافكارى‏ هاى بستگان او شود.


آیه84

وَأَمْطَرْنَا عَلَیْهِم مَّطَرَاً فَانظُرْ كَیْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ‏

1- تغییر راه فطرت، (ارضاى جنسى از طریق مردان و همجنس‏بازى،) تغییر نعمت را به دنبال دارد.
به جاى باران، پاره سنگ مى‏ بارد. «وامطرنا علیهم مطراً» در دعاى كمیل مى‏خوانیم: «اللّهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغیّر النعم»
2- قهر الهى مخصوص آخرت نیست، گاهى نیز در همین دنیاست. «امطرنا»
3- از تاریخ وسرنوشت دیگران عبرت بگیریم. «فانظر... عاقبة المجرمین»
4- قهر خداوند مخصوص یك دسته از مجرمان نیست، همه ‏ى مجرمان به هوش باشند كه سنّت الهى استثنا بردار نیست. «عاقبة المجرمین»


ایه85

وَإِلَى‏ مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْباً قَالَ یَقَوْمِ اعبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُم مِّن إِلَهٍ غَیْرُهُ قَدْ جَآءَتْكُم بَیِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ فَأَوْفُواْ الْكَیْلَ وَالْمِیزَانَ وَ لَاتَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَآءَهُمْ وَ لَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَحِهَا ذَ لِكُمْ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِینَ‏


1- رفتار حضرت شعیب نسبت به مردم، دلسوزانه و برادرانه بود و شاید نسبتى با اهل مدین داشت. «اخاهم شعیباً»
2- تبلیغ و تربیت باید همراه با عاطفه و محبّت باشد. «قال یا قومِ»
3- توحید و یكتاپرستى، محور دعوت انبیاست. «اعبدوا اللّه...»
4- معجزه و دلیل‏ هاى انبیا، در مسیر رشد و تربیت مردم و وابسته به ربوبیّت خداوند است. «بیّنة من ربّكم»
5 - پس از شرك و انحراف عقیدتى، انحراف‏هاى اقتصادى مهم‏ترین مسأله‏ ى قوم حضرت شعیب بوده است. «اعبدوا اللّه... أوفوا الكیل»
6- كم‏ فروشى، تقلّب در معامله، كم ارزش جلوه دادن اجناس مردم و ایجاد خلل در اقتصاد، حرام و از مصادیق فساد است. «لا تبخسوا النّاس اشیائهم و لاتفسدوا»
7- پیامبران، بر مسائل اقتصادى جامعه نیز نظارت داشته و درصدد سلامت و بهبود زندگى مردم بودند. «لاتبخسوا النّاس اشیائهم» دین و برنامه ‏هاى آن، از زندگى دنیا جدا نیست.
8 - كم كارى هم مثل كم فروشى است، به جاى «أموالهم» فرمود: «أشیائهم» تا شامل همه چیز بشود.
9- ایمان كامل واقتصاد سالم، تأمین‏ كننده سعادت دنیا وآخرت است. «ذلكم خیر»
10- هشدار و دستورهاى انبیا، سراسر خیر است و موجب سعادت انسان مى ‏شود. «ذلكم خیر»
11- ایمان، ضامن كسب وكار صحیح وعدالت اجتماعى است. «لا تبخسوا النّاس... ان كنتم مؤمنین»


ایه86

وَلَا تَقْعُدُواْ بِكُلِ‏ّ صِرَطٍ تُوعِدُونَ وَتَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِهِ وَتَبْغُونَهَا عِوَجاً وَاذْكُرُواْ إِذْ كُنتُمْ قَلِیلاً فَكَثَّرَكُمْ وَانظُرُواْ كَیْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ‏

1- دشمنان حقّ، براى جلوگیرى از راه خدا، همه جا در كمین بوده و از هر راه و شیوه‏اى استفاده مى ‏كنند. «و لاتقعدوا بكلّ صراط»
2- ترساندن مردم و ایجاد مزاحمت براى آنان، ممنوع است. «توعدون»
3- اگر دشمنان نتوانند مؤمنان را بى‏دین كنند، مى ‏كوشند تا سیماى دین را تحریف كنند و بدجلوه دهند. «تبغونها عِوَجاً»
4- گاهى افزونى جمعیّت (با نظم و برنامه)، مى‏ تواند یك ارزش باشد. «فكثّركم»
5 - یكى از عوامل تربیت و هدایت مردم، توجّه به نعمت‏ها و یادآورى سرگذشت پیشینیان است. «واذكروا... و انظروا»
6- مطالعه‏ ى تاریخ و عبرت‏گرفتن از آن، سفارش الهى است. «وانظروا كیف ...»
7- در مطالعه‏ ى زندگى مردم، به پایان و سرانجام كارشان بنگرید، نه كامیابى‏ هاى مقطعى آنان. «عاقبة»
8 - بستن و یا منحرف نمودن راه خدا، نوعى فساد است. «تصدّون... تبغونها عوجا... المفسدین»


آیه87

وإن كَانَ طَآئِفَةٌ مِّنكُمْ ءَامَنُواْ بِالَّذِى أُرْسِلْتُ بِهِ وَطَآئِفَةٌ لَّمْ‏یُؤْمِنُواْ فَاصْبِرُواْ حَتَّى‏ یَحْكُمَ اللَّهُ بَیْنَنَا وَهُوَ خَیْرُ الْحَكِمِینَ‏

1- وظیفه‏ ى پیامبر،ابلاغ دین و دستورات الهى است، «اُرسلتُ» مردم نیز در قبول و ردّ آن آزاد و داراى اختیار مى‏ باشند. «طائفة منكم آمنوا... و طائفة لم یؤمنوا»
2- در مكتب انبیا، ایمان به هدف و راه آنان لازم است. «اُرسلتُ» یعنى ایمان به آنچه براى آن آمده ‏ام.
3- تاریخ طرفداران حقّ و باطل را با توجّه به پایان و سرانجام كارشان باید مطالعه كرد. «فاصبروا»
4- گرایش گروهى از مردم به كفر، ما را متزلزل نكند كه خداوند حاكم است. «فاصبروا حتّى یحكم اللّه بیننا»
5 - كسى كه بداند خداوند بهترین و برترین داور است، صبور است و در كیفر و پاداش عجله نمى‏ كند. «فاصبروا... و هو خیر الحاكمین» چنانكه باكى از حكم دیگران نیز ندارد.



تفسیرنور



طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ سه شنبه 8 اردیبهشت 1394 ] [ 07:20 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی