تبلیغات
یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام

یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان
سوره 7. اعراف آیه 121, 122

قَالُواْ ءَامَنَّا بِرَبِ‏ّ الْعَلَمِینَ‏
رَبِ‏ّ مُوسَى‏ وَ هَرُونَ

1- ساحران، قبل از مبارزه، محتواى دعوت موسى را شنیده بودند و لذا پس از دیدن معجزه‏ ى آن حضرت، به همان شنیده‏ ها اقرار كردند. «قالوا آمنّا»
2- انسان، انعطاف ‏پذیر و آزاد است و مى ‏تواند پس از فهمیدن حقّ، عقیده و فكر خود را تغییر دهد. «قالوا آمنّا»
3- توبه‏ ى انحراف فكرى و شرك، ایمان است. «آمنّا»
4- ساحران، تفاوت معجزه و جادو را بهتر از دیگران فهمیدند و لذا خیلى سریع ایمان آوردند. «آمنّا»
5 - گاهى ایمان نیاوردن مردم به دلیل ناشناخته بودن حقّ است، همین كه حقّ روشن شد، گروهى ایمان مى‏ آورند. «آمنّا»
6- جلوى سوءاستفاده را باید گرفت. براى اینكه فرعون نگوید: من همان «ربّ العالمین» هستم، ساحران گفتند: «ربّ موسى و هارون»
7- در خالقیّت خداوند بحثى نیست، نزاع بر سر ربوبیّت خدا و تدبیر جهان به دست اوست. «ربّ العالمین ربّ موسى و هارون»


آیه123

قَالَ فِرْعَوْنُ ءَامَنتُم بِهِ قَبْلَ أَنْ ءَاذَنَ لَكُمْ إِنَّ هَذَا لَمَكْرٌ مَّكَرْتُمُوهُ فِى الْمَدِینَةِ لِتُخْرِجُواْ مِنْهَآ أَهْلَهَا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ‏


1- در استعمار فرهنگى حكومت‏ها، آزادى اندیشه و حقّ انتخاب عقیده از مردم سلب مى‏ شود. «قال فرعون آمنتم به قبل أن آذن لكم»
2- یكى از شیوه‏ هاى طاغوت‏ها، تهمت‏ زدن به مردان حقّ است. «انّ هذا لمكر مكرتموه» حتّى به كارگزاران خود اعتماد نداشته و هر حركت معنوى را سیاسى مى‏ بینند، چنانكه در جاى دیگر، فرعون، ساحران را شاگرد موسى مى ‏شمرد. «انّه لكبیركم الّذى علّمكم السّحر» [223]
3- طاغوت‏ها از حس وطن‏ دوستى و عواطف مردم، در مسیر اهداف خود سوءاستفاده مى ‏كنند. «لتخرجوا منها أهلها»
4- تهدید به قتل و شكنجه، از ابزار سلطه‏ ى طاغوت‏هاست. «فسوف تعلمون»

223) طه، 71


آیه124و125

لَأُقَطِّعَنَّ أَیْدِیَكُمْ وَأَرْجُلَكُم مِّنْ خِلَفٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِینَ‏
قَالُواْ إِنَّا إِلَى‏ رَبِّنَا مُنقَلِبُونَ‏

1- خشونت و تهدید، از حربه‏ هاى زورگویان وقدرتمندان است. «لاُقطّعنّ»
2- طاغوت‏ها، براى جلوگیرى از نفوذ اندیشه ‏هاى اصلاحى و انقلابى، پیشتازان انقلاب را تهدید، شكنجه و به قتل مى ‏رسانند. «لاصلّبنّكم»
3- انسان، محكوم نظام‏ها و محیط ها نیست، و با ایمان و اراده مى‏ تواند در برابر همه‏ ى آنها مقاومت كند. «لاُقطّعنّ - قالوا»
4- آنكه با بصیرت ایمان آورد، با امواج مختلف دست از ایمان بر نمى‏ دارد و از تهدید نمى‏ ترسد. «قالوا انّا الى ربّنا» آرى ایمان، انسان را دگرگون و ظرفیّت او را بالا می برد ساحرانى كه دیروز در انتظار پاداش فرعون بودند، امروز به خاطر ایمان، آن چیزها برایشان ارزشى ندارد.
5 - مرگ در راه حقّ، بهتر از زندگى در راه باطل است. «الى ربّنا منقلبون»
6- به سابقه ‏ى ایمان و عبادت نباید مغرور شد، گاهى چند ساحر و كافر با یك تحوّل، از همه سبقت مى ‏گیرند. «الى ربّنا منقلبون»
7- در شیوه‏ ى تبلیغ، از جوانمردى‏ هاى گذشتگان یاد كنیم. «قالوا...»
8 - ایمان به معاد ویادآورى آن در مقابل خطرها وتهدیدها، انسان را بیمه مى ‏كند. «الى ربّنا منقلبون» چنانكه به فرعون گفتند: هر كارى انجام دهى، سلطه‏ ى تو تنها در محدوده‏ ى این دنیاست. «فاقض ما أنت قاض انّما تقضى هذه الحیاة الدّنیا» [224]
9- از هدایت افراد منحرف حتّى رهبران آنها مأیوس نشویم، چه بسا توبه كرده و یك دفعه عوض شوند. «قالوا انّا الى ربّنا منقلبون»

224) طه، 72


آیه126

وَمَا تَنقِمُ مِنَّآ إِلَّا أَنْ ءَامَنَّا بَِایَتِ رَبِّنَا لَمَّا جَآءَتْنَا رَبَّنَآ أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْراً وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِینَ

1- ایمان به خدا و زیر بار طاغوت نرفتن، بى‏دردسر نیست. «و ما تنقم»
2- ایمانى ارزش دارد كه براساس برهان و پس از دیدن نشانه ‏هاى حقیقت باشد. «آمنّا بآیات ربّنا لمّا جائتنا»
3- طاغوت‏ها با فكر و عقیده ‏ى توحیدى مخالفند، نه با آدم‏ها. «الاّ أن آمنّا»
4- نشانه ‏ى مؤمنان راستین، آرامش، مقاومت، صراحت، شجاعت، تضرّع و دعا بخصوص در هنگام سختى ‏هاست. «آمنّا... ربّنا افرغ علینا صبراً»
5 - در دعا به ربوبیّت خداوند متوسّل شویم. «ربّنا»
6- بهترین شیوه در برابر تهدید طاغوت‏ها، دعا و توكّل بر خدا و حفظ ایمان و پایدارى است. «ربّنا أفرغ علینا صبراً و توفّنا مسلمین»
7- وقتى تهدیدها سنگین باشد، صبر و مقاومت بیشترى هم مى ‏طلبد. ساحران گفتند: «أفرغ علینا صبراً» یعنى دل ما را پر از صبر كن ونگفتند: «أنزل علینا»
8 - حسن عاقبت، نیاز به دعا، استمداد وتوفیق الهى دارد. «ربّنا... توفّنا مسلمین»


آیه127

وَقَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَى‏ وَقَوْمَهُ لِیُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ وَیَذَرَكَ وَءَالِهَتَكَ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَآءَهُمْ وَنَسْتَحْىِ نِسَآءَهُمْ وَإِنَّا فَوْقَهُمْ قَهِرُونَ‏

1- بخشى از مفاسد طاغوت‏ها، به خاطر فساد اطرافیان است. «وقال الملأ»
2- رژیم‏ هاى باطل طاغوتى، در مواجه با حقّ و مردان حقّ، دچار تصمیم ‏هاى متضادّ و سردرگم مى‏ شوند. لذا فرعون گاهى تصمیم به قتل موسى مى ‏گیرد، «ذرونى اَقتُل موسى» [228] و گاهى او را آزاد مى ‏گذارد تا آنجا كه مورد اعتراض اطرافیان قرار مى‏ گیرد. «أتذر موسى و قومه»
3- حركت اصلاحى پیامبران از دید طاغوت‏ها، فساد، فتنه، اغتشاش و خلاف مصالح عمومى است. «لیفسدوا فى الارض»
4- حذف پسران و حفظ زنان، یك سیاست فرعونى است تا جوانمردى و غیرت از مردان رخت بربندد و زنان، ابزار برنامه‏ ها و سیاست‏هاى آنان شوند. مثل سیاست استعمارى امروز. «سنقتّل ابناءهم و نستحیى نساءهم»
5 - مخالفان انبیا، براى دو قشر جوان دختر و پسر برنامه‏ها دارند. «سنقتّل ابناءهم و نستحیى نساءهم»
6- سردادن شعارهاى تو خالى براى حفظ خود، سیاست فرعونى است. «انّا فوقهم قاهرون» (این جمله كنایه از تسلّط كامل است)

228) غافر، 26


آیه128

قَالَ مُوسَى‏ لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُواْ بِاللَّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُهَا مَن یَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَقِبَةُ لِلْمُتِّقِینَ‏

1- رهبر، در مواقع حسّاس، امّت را دلدارى مى‏ دهد. «قال موسى لقومه...» حضرت موسى نابودى فرعونیان و تسلّط مؤمنان بر آنان را به یارانش مژده داد.
2- از عوامل پیروزى و بیمه شدن در برابر تهدیدها، استمداد، توكّل، مقاومت و تقواست. «استعینوا باللّه واصبروا» (هم از او كمك بگیریم و هم خود صبر كنیم.)
3- نابودى حكومت‏هاى ستمگر و جانشینى مؤمنانِ صابر، با اراده و مشیّت خداوند حتمى است. «یورثها من یشاء»
4- شرط رسیدن به حاكمیّت، صبر و مقاومت و استعانت از خداوند است. «استعینوا باللّه و اصبروا انّ الارض للّه یورثها من یشاء»
5 - استعانت از خداوند و صبورى، نمودى از تقوا و پرهیزكارى است. «استعینوا باللّه و اصبروا... و العاقبة للمتّقین»
6- اهل تقوا، هم در دنیا پایان نیك دارند، «یورثها من یشاء» و هم در آخرت، برندگان اصلى ‏اند. «والعاقبة للمتّقین»
7- امید به آینده‏ ى روشن، وعده‏ ى ادیان الهى از جمله اسلام است. «و العاقبة للمتّقین»


آیه129

قَالُواْ أُوذِینَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِیَنَا وَمِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَى‏ رَبُّكُمْ أَن یُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ یَسْتَخْلِفَكُمْ فِى الْأَرْضِ فَیَنظُرَ كَیْفَ تَعْمَلُونَ‏

1- رفاه و امنیّت، اوّلین خواسته ‏هاى مردم از حكومت‏ هاست. «قالوا اُوذینا...»
2- مردم ضعیف الایمان، در هر شرایطى از انبیاتوقّع رفاه دارند و در غیر این صورت از آنان نیز انتقاد مى‏ كنند. «قالوا اُوذینا من قبل...»
3- گاهى رهبران آسمانى، مورد انتقاد پیروان كم ‏ظرفیّت و كم ‏تحمّل خود نیز قرار مى‏ گرفتند. «قالوا اُوذینا من قبل أن تأتینا و من بعد ما جئتنا»
4- اغلب مردم، سعادت و خوشى را در راحتى و آسایش مى ‏پندارند و نبود آن را ناكامى مى ‏دانند، غافل از آنكه ادیان آسمانى براى تنظیم و جهت صحیح دادن به زندگى آمده‏ اند، نه برطرف كردن تمام مشكلات دنیوى مردم. «من قبل أن تأتینا و من بعد ما...»
5 - مشكلات طبیعى و اجتماعى را باید از راه طبیعى و با تدبیر حل كرد، نه با اعجاز. (با توجه به آیه قبل «اصبروا»، و جمله: «بعد ما جئتنا»
6- رهبر باید انتقادها را بشنود و پیام امیدبخش بدهد. «عسى ربّكم»
7- ایمان به نظارت خداوند، مایه‏ ى دقّت و پرهیزكارى است. «یستخلفكم فى الارض فینظر»
8 - حكومت بر مردم، وسیله‏ ى آزمایش است، نه لذّت‏جویى. «فینظر كیف»
9- مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمایش مى ‏شوند. «كیف تعملون» و نفرمود: «كیف أعمل»


آیه130

وَ لَقَدْ أَخَذْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِینَ وَنَقْصٍ مِّنَ الثَّمَرَتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّكَّرُونَ‏

1- در تربیت، گاهى باید از اهرم سختى و تنگنا نیز استفاده كرد. «و لقد أخذنا»
2- اراده‏ ى خداوند، بر عوامل طبیعى حاكم است. «أخذنا... بالسنین»
3- قحطى و خشكسالى، یا كیفر الهى است و یا هشدار و زنگ بیدارباش. «بالسنین و نقص من الثمرات لعلّهم یذّكّرون» آرى، تحوّلات هستى هدفدار است.
4- زمینه‏ هاى هدایت و سعادت، در خاندان مستكبرترین افراد نیز وجود دارد. «آل فرعون... لعلّهم یذّكّرون»
5 - ممكن است على‏رغم تلاش براى ارشاد مردم، هیچ وسیله وطرحى در بعضى كارساز نباشد، چون انسان در پذیرش آزاد است نه مجبور. «أخذنا... لعلّهم»



تفسیرنور


طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ شنبه 12 اردیبهشت 1394 ] [ 07:21 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی