تبلیغات
یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام

یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان
سوره 8. انفال آیه 34

وَمَا لَهُمْ أَلَّا یُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ یَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا كَانُواْ أَوْلِیَآءَهُ إِنْ أَوْلِیَآؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ

1- آنان كه مانع ورود مؤمنان به مسجد الحرام مى ‏شوند، افراد بى‏ تقوا هستند و باید منتظر عذاب الهى باشند. «و ما لهم ألاّ یعذّبهم...»
2- كفّار، خود را به ناحقّ متولّى مسجدالحرام مى ‏پنداشتند. «وماكانوا اولیائه»
3- تولیتِ خانه ‏اى كه به دست ابراهیم خلیل علیه السلام و بر اساس تقوا ساخته شده، نباید به دست افراد بى‏ تقوا باشد. «انْ أولیائه الاّ المتّقون»
4- تعیین سرپرست براى رسیدگى به امور مسجدالحرام ضرورى است. «انْ أولیائه الاّ المتّقون» (از اینكه آیه شرایط متولّى را بیان مى ‏كند نه اصل آن را، پس تعیین تولیت لازم است)


آیه35

وَمَا كَانَ صَلَاتُهُمْ عِندَ الْبَیْتِ إِلَّا مُكَآءً وَتَصْدِیَةً فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ‏

1- بى‏ احترامى و انجام امور لغو و بیهوده، همچون كف زدن و سوت كشیدن در مكان مقدّس، نشان‏دهنده ‏ى لیاقت نداشتن براى تولیت آن مكان است. «انْ اولیائه الاّ المتّقون... و ما كان صلاتهم عند البیت الاّ مُكاء وتصدیة»
2- در طول تاریخ، مراسم مذهبى دستخوش تحریف و یا آمیخته به امورى لغو شده است. «صلاتهم... مُكاءً و تصدیة»
3- گاهى مقدّس‏ترین مراكز، صحنه‏ ى بالاترین خرافات مى‏ شود. «عند البیت الا مكاءً و تصدیة»
4- كفر وبى‏ احترامى به مقدّسات، عذاب الهى را بدنبال دارد. «مكاء و تصدیة فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون»
5 - لجاجت و استمرار در كفر و انحراف، عامل نزول عذاب است. «فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون»


آیه36

إِنَّ الَّذِینَ كَفَرُواْ یُنفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ لِیَصُدُّواْ عَن سَبِیلِ اللَّهِ فَسَیُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ یُغْلَبُونَ وَالَّذِینَ كَفَرُواْ إِلَى‏ جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ‏

1- كفّار همواره براى جلوگیرى از گسترش اسلام، اموال خود را خرج مى ‏كنند، ولى در نهایت نتیجه ‏اى جز حسرت و شكست قطعى ندارد. (تمام آیه)
2- پیامبر صلى الله علیه وآله، خبر غیبى مى‏ دهد كه در آینده نیز بر ضد اسلام سرمایه‏ گذارى خواهند كرد، ولى پیروزى با اسلام است. «فسینفقونها... ثمّ تغلبون»
3- تلاش كافران تنها شكست دنیوى ندارد، بلكه عذاب اخروى نیز دارد. «یغلبون... الى جهنّم یُحشَرون»
4- بى ایمانى وكفر، سبب سقوط انسان و موجب ورود به دوزخ است. «والّذین كفروا الى جهنّم یُحشرون»


آیه37

لِیَمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَیَجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلَى‏ بَعْضٍ فَیَرْكُمَهُ جَمِیعاً فَیَجْعَلَهُ فِى جَهَنَّمَ أُوْلَئِكَ هُمُ الْخَسِرُونَ‏

1- از نتایج جنگ حقّ و باطل، روشن شدن روحیّات، انگیزه ‏ها، عملكردها، تعهّدات و توطئه‏ هاست، تا جوهره‏ ى انسان‏ها كشف شود. «لیمیز اللّه»
2- جداسازى طرفداران حقّ از باطل، از سنّت‏ هاى الهى است. «لیمیز اللّه» چنانكه در روز قیامت نیز خطاب مى‏ شود: «وامتازوا الیوم ایّها المجرمون» [515]
3- تراكم، فشار و ضیق مكان، از ویژگى‏ هاى دوزخ و دوزخیان است. «فیركمه جمیعاً فیجعله فى جهنّم»
4- خسارت واقعى انسان، دوزخى شدن اوست. «فى جهنّم اولئك هم الخاسرون»

515) یس، 59


آیه38

قُل لِّلَّذِینَ كَفَرُواْ إِن یَنتَهُواْ یُغْفَرْ لَهُم مَّا قَدْ سَلَفَ وَإِن یَعُودُواْ فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِینَ‏

1- پیامبر مأمور است سنّت خداوند، (مغفرت در صورت توبه كردن و سركوبى و نابودى در صورت لجاجت كافران) را به مردم ابلاغ كند. «قل للّذین كفروا ان ینتهوا یغفر لهم... وان یعدوا...»
2- توبه‏ ى كافر و بى ‏دین هم پذیرفته مى‏ شود. «قل للّذین كفروا ان ینتهوا یغفر لهم»
3- در اسلام، همواره راه توبه و اصلاح به روى افراد باز است و بن‏ بست وجود ندارد. «ان ینتهوا یغفر لهم»
4- در قضاوت، میزان حال فعلى اشخاص است، نه گذشته‏ ى آنان. «قل للذین كفروا ان ینتهوا...»
5 - به مردم، فرصت فكر، توبه و تجدید نظر بدهیم. «ان ینتهوا...»
6- اسلام، جنگ‏ طلب نیست، بلكه در پى اصلاح است. «ان ینتهوا یغفر لهم»
7- مسلمان شدن، گناهان و خلاف‏هاى قبلى را محو مى‏ كند. «ان ینتهوا یغفر لهم ما قد سلف» چنانكه در حدیث مى‏ خوانیم: «الاسلام یَجُبّ ما قبله». [516]
8 - تشویق، در كنار تهدید قرار دارد. «ان ینتهوا... ان یعودوا»
9- باز گذاشتن روزنه‏ ى امید، نباید چنان باشد كه احساس شود از روى ضعف، سراغ مجرمان رفته‏ ایم. «ان ینتهوا، ان یعودوا»
10- اوّل تشویق و اتمام حجّت، سپس تهدید و خشونت. «ان ینتهوا، ان یعودوا» (مسلمان خود را نسبت به ناهنجارى‏هاى اجتماعى مسئول مى‏داند.)
11- قانون عادلانه و حكیمانه‏ ى الهى در طول تاریخ، نسبت به همه یكسان و تغییرناپذیر بوده است. «فقد مضت سنّت الاوّلین»
12- سنّت الهى در امّت‏هاى پیشین، نجات و پیروزى انبیا و به كیفر رساندن كفرپیشگان بوده است. «فقد مضت سنّت الاوّلین» چنانكه آیه‏ ى دیگر مى ‏فرماید: «كتب اللّه لاغلبنّ اَنا و رسلى» [517]
13- از تاریخ و سرنوشت دیگران عبرت بگیریم. «فقد مضت سنّت الاوّلین»

516) مستدرك، ج‏7، ص‏448
517) مجادله، 21


آیه39

وَقَتِلُوهُمْ حَتَّى‏ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَیَكُونَ الدِّینُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْاْ فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ بَصِیرٌ

1- هدف از جهاد در اسلام، رفع فتنه و سلطه‏ ى كفّار و ایجاد فضاى سالم براى دعوت به حقّ است. «قاتلوهم حتّى لاتكون فتنة و...»
2- تا زمانى كه كفّار مشغول فتنه‏ گرى‏ اند، فرمان مبارزه وجود دارد. «قاتلوهم حتّى لاتكون فتنة»
3- دشمنان، در هر مقطع كه دست از جنگ بكشند، با آنان، برخوردى مناسب با همان مقطع مى ‏شود. «فان انتهوا...»


آیه40

وَ إِنْ تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَوْلَكُمْ نِعْمَ الْمَوْلَى‏ وَ نِعْمَ النَّصِیرُ

1- در مدیریّت مسائل نظامى و برنامه‏ ریزى‏ هاى سیاسى، باید همه ‏ى جوانب و شرایط را پیش‏بینى كرد. «فان انتهوا - وان تولّوا»
2- شما به وظیفه عمل كنید، اگر دیگران عمل نكردند یا اعراض نمودند، خداوند یاور شماست. «وان تولّوا فاعلموا انّ اللّه مولاكم»
3- از ولایت و نصرت الهى غافل نشوید. «فاعلموا» (ایمان به ولایت و نصرت الهى، موجب رشد و تقویت انگیزه‏ ى مبارزه با فتنه ‏گران است و یاد الطاف او، به دل‏هاى مؤمنان در مقابل توطئه‏ ها و لجاجت‏ها آرامش مى ‏بخشد.)
4- خداوند، بهترین مولاست، چون نه ما را به دیگرى مى ‏سپارد، نه ما را فراموش مى‏ كند، نه ما را براى نیاز خودش مى ‏خواهد و نه حقّ و اجر كسى را ضایع مى ‏سازد. «نعم المولى»
5 - یارى خداوند، برتر از هر یاورى است. «نعم النصیر»



تفسیرنور



طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 ] [ 07:26 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی