تبلیغات
یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام

یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان
سوره 8. انفال آیه 41

وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِى الْقُرْبَى‏ وَالْیَتَمَى‏ وَالْمَسَكِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِن كُنتُمْ ءَامَنتُم بِاللَّهِ وَمَآ أَنزَلْنَا عَلَى‏ عَبْدِنَا یَوْمَ الْفُرْقَانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ

1- پرداخت خمس واجب است، گرچه درآمد و غنائم كم باشد. «غنمتم من شى‏ء»
2- حال كه با نصرت الهى در «بدر» پیروز شدید، حقّ خدا و رسول و اهل‏بیت علیهم السلام و خمس غنائم را بپردازید. «غنمتم... فانّ للّه خُمُسه»
3- اسلام، مالكیّت اشخاص حقوقى را پذیرفته است. «للرسول و لذى القربى»
4- محرومیّت زدایى، از برنامه ‏هاى اسلام است و باید از ثمره‏ ى جهاد و غنائم به سود فقرا گام برداشت. «والمساكین و ابن السبیل»
5 - براى گرامیداشت طبقه‏ ى محروم، نام آنان در كنار نام خدا ورسول و اهل‏بیت قرار گرفته است. «للّه خمسه و للرسول و لذى‏القربى و الیتامى والمساكین...»
6- ایمان، عامل عمل به وظیفه و ایثار است. «للّه خمسه ... ان كنتم آمنتم»
7- گذشت از مال، آن قدر دشوار است كه گاهى رزمندگان هم در آن مى ‏مانند. «غنمتم... ان كنتم...»
8 - نشانه‏ ى ایمان كامل، خمس دادن است. بدنبال بیان ایمان، عبادت، هجرت و جهاد مى‏ فرماید: «لِلّه خمسه... ان كنتم آمنتم...» بنابراین خمس، واجب دائمى و مستمرّ است، نه موسمى و موقّت، چون شرط ایمان است.
9- عبودیّت، رمز دریافت معارف الهى است وپیامبراكرم صلى الله علیه وآله، بنده‏ ى خالص خدا بود. «و ما انزلنا على عبدنا»
10- وجود پیامبر میان مسلمانان، عامل یارى خداوند و پیروزى آنان است. «ما انزلنا على عبدنا یوم الفرقان»
11- روز جنگ، روز جدایى مدّعیان راستین از دروغگویان است. «یوم الفرقان یوم التقى الجمعان»
12- امداد الهى در جنگ بدر، حقّانیّت اسلام را روشن كرد، «یوم الفرقان» و نمودى از قدرت خداوند بود. «واللّه على كلّ شى‏ء قدیر»


آیه42

إِذْ أَنتُم بِالْعُدْوَةِ الدُّنْیَا وَهُم بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوَى‏ وَالرَّكْبُ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَلَوْ تَوَاعَدتُّمْ لَاخْتَلَفْتُمْ فِى الْمِیعَدِ وَلَكِن لِّیَقْضِىَ اللَّهُ أَمْراً كَانَ مَفْعُولاً لِّیَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَیِّنَةٍ وَیَحْیَى‏ مَنْ حَىَّ عَن بَیِّنَةٍ وَإِنَّ اللَّهَ لَسَمِیعٌ عَلِیمٌ‏

1- یادآورى حوادث گذشته و امدادهاى الهى و تحلیل و بررسى آنها لازم است. «اذ انتم...»
2- آنجا كه خداوند بخواهد، همه ‏ى عوامل ضعف را بر طرف مى ‏كند. «لیقضى اللّه امراً كان مفعولا»
3- پیروزى مسلمانان در جنگ بدر، حجّتى روشن بر علیه شرك و دلیلى واضح بر حقّانیّت توحید و اسلام است. «لیقضى اللّه... لیهلك من هلك عن بیّنة ویحیى...»
4- هدایت و ایمان آگاهانه ارزشمند است، همان گونه كه هلاكت و گمراهى آگاهانه بسیار زشت است. «لیهلك... عن بیّنة ویحیى... عن بیّنة»
5 - اسلام بر برهان و دلیل‏هاى روشن استوار است و چنین مكتبى مایه‏ ى حیات است. «و یحیى من حىّ عن بیّنة»
6- خداوند از پیش پیروزى مسلمانان را رقم‏زده بود، لذا صحنه‏ ها و تصمیم‏ها دگرگون شد، «لیقضى اللّه امراً كان مفعولا» از همین‏جا مى‏ توان او را شناخت كه به همه چیز شنوا و آگاه است. «انّ اللّه لسمیع علیم»


آیه43

إِذْ یُرِیكَهُمُ اللَّهُ فِى مَنَامِكَ قَلِیلاً وَلَوْ أَرَیكَهُمْ كَثِیراً لَّفَشِلْتُمْ وَ لَتَنزَعْتُمْ فِى الْأَمْرِ وَلَكِنَّ اللَّهَ سَلَّمَ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

1- خواب، یكى از راه ‏هاى ارتباط، استمداد و روحیه گرفتن و امداد الهى است. «اذ یریكهم اللّه فى منامك»
2- دنیاى شگفت‏ انگیز خواب و رؤیا، زبان و رمز خاصّى دارد. در فرهنگ تعبیر و تأویل خواب، ضعف و شكست دشمن، به صورت كمى نفرات جلوه مى ‏كند، هر چند تعدادشان زیاد باشد. «فى منامك قلیلاً»
3- پخش اطلاعات و آمار و بیان نقاط قوّت دشمن و آنچه سبب اختلاف و ضعف روحیّه‏ ى مسلمانانى شود، به خصوص هنگام جنگ ودر جبهه، ممنوع است. «و لو أراكهم كثیراً لفشلتم...» (روحیّه‏ ى رزمندگان، در پیروزى و شكست تأثیر به سزایى دارد.)
4- خداوند، در بحرانى ‏ترین شرایط، مؤمنان را حفظ مى‏ كند. «ولكنّ اللّه سلّم»
گر نگهدار من آنست كه من مى ‏دانم‏
 شیشه را در بغل سنگ نگه مى ‏دارد


آیه44

وَإِذْ یُرِیكُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَیْتُمْ فِى أَعْیُنِكُمْ قَلِیلاً وَیُقَلِّلُكُمْ فِى أَعْیُنِهِمْ لِیَقْضِىَ اللَّهُ أَمْراً كَانَ مَفْعُولاً وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ

1- تقدیرهاى الهى، اراده را از انسان سلب نمى‏ كند. «واذ یریكموهم اذ التقیتم» ترغیب دو سپاه در جنگ بدر به رویارویى، بیانگر آن است كه تحقّق جنگ، از اختیار آنان خارج نبوده است.
2- امدادهاى الهى، هم پیش از جنگ شامل مسلمانان شد، «فى منامك» و هم هنگام جنگ. «یریكموهم اذِ التَقَیتُم...»
3- گاهى خداوند براى یارى مسلمانان، با اِعمال ولایت تكوینى، در دیده‏ ها تصرّف مى‏ كند. «یریكموهم... فى أعینكم قلیلاً»
4- بهره‏ بردارى از حواسّ ظاهرى نیز به دست خداوند است. «فى اعینكم قلیلاً و یقلّلكم فى اعینهم»
5 - اگر اراده خدا بر تحقّق كارى باشد، همه‏ى موانع را بر طرف مى‏ سازد. «لیقضى اللّه امراً...» (این جمله یك بار در آیه 44 وبار دیگر در این آیه تكرار شده است.)
6- پیروزى تنها به جمعیّت و نفرات نیست، بلكه عواملى همچون ایمان و روحیّه‏ ى رزمندگان و لطف و تقدیر خداوند تعیین كننده است. (كلّ آیه)


آیه45

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُواْ وَاذْكُرُواْ اللَّهَ كَثِیراً لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏

1- لازمه‏ ى ایمان، ثابت قدمى است. «یا ایّها الّذین آمنوا... فاثبتوا»
2- ما مأمور به ثبات قدم در جبهه ‏ایم، «فاثبتوا» امّا همین پایدارى را هم باید از خدا بخواهیم. «ربّنا افرغ علینا صبراً و ثبّت اقدامنا» [541]
3- فضاى جبهه‏ ى مسلمین باید آكنده از یاد خدا باشد و هر چه مشكلات بیشتر باشد، نیاز به یاد خدا بیشتر است. «واذكروا اللّه كثیراً»
4- یادى از خدا كافى نیست، باید بسیار خدا را یاد كنیم. «واذكروا اللّه كثیراً» زیرا در بحران جنگ و حوادث جبهه، اگر یاد خدا بسیار نباشد، امكان انحراف در هدف، عمل وشیوه بیشتر است.
5 - در جبهه، باید یاد خدا، جایگزین یاد زن، فرزند، مال و... باشد. «واذكروا اللّه» چنانكه امام سجاد علیه السلام در دعاى مرزداران مى‏فرماید: خدایا! یاد مال و فرزندان و... را از دل رزمندگان ببر و بهشت را جلوى چشمشان جلوه بده. [542]
6- پایدارى و یاد خدا، رمز پیروزى در نبرد و رستگارى جاوید است. «فاثبتوا واذكروا اللّه... لعلّكم تفلحون»
7- میدان‏هاى نبرد وجبهه ‏ها، یكى از مراكز رستگارى است. «لعلّكم تفلحون»

541) بقره، 250
542) صحیفه سجّادیه، دعاى 27



تفسیرنور



طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ] [ 07:39 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی