تبلیغات
یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام

یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان
سوره 9. توبه آیه 41

اِنفِرُواْ خِفَافاً وَثِقَالاً وَجَهِدُواْ بِأَمْوَلِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ ذَ لِكُمْ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ‏

1- در برابر فرمانِ بسیج عمومى براى جبهه، مانع‏ تراشى نكنید. «انفروا خفافاً وثقالاً» (مشكلات زندگى، بهانه ‏ى تخلّف از جهاد نیست)
2- گاهى بسیج همه‏ ى مردم در برابر دشمن ضرورى است، گرچه تجهیزات نظامى كم باشد. «انفروا خفافاً وثقالاً»
3- مكتب از مال و جان با ارزش‏تر است. همه چیز فداى مكتب است، هم مال، هم جان. «اموالكم و انفسكم» ونفرمود:«اموالكم او انفسكم»
4- بر فقیران، جهاد با جان و بر اغنیا، جهاد با مال و جان واجب است. «اموالكم و انفسكم»
5 - ملاك ارزشها، اخلاص است. «فى سبیل اللّه»
6- احكام الهى، از جمله فرمان جهاد، در جهت منافع و مصالح واقعى انسان است. «ذلكم خیر لكم»
7- مردم، مصالح واقعى خود را نمى ‏دانند. «خیر لكم ان كنتم تعلمون»
8 - كسب ارزشهاى واقعى، در پرتو علم و شناخت میسّر است. «ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون»


آیه42

لَوْ كَانَ عَرَضاً قَرِیباً وَ سَفَراً قَاصِداً لَّاتَّبَعُوكَ وَ لَكِن بَعُدَتْ عَلَیْهِمُ الشُّقَّةُ وَ سَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَكُمْ یُهْلِكُونَ أَنفُسَهُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَكَذِبُونَ‏


1- اموال و غنایم دنیوى، كالایى ناپایدار است. «عرضاً»
2- جنگ، معیار خوبى براى آزمودن انسان‏هاست. «لو كان عرضاً... لاتّبعوك»
3- افشاگرى روحیّه و باطن منافقین لازم است. «لو كان عرضاً... لاتّبعوك»
4- منافقین براى دستیابى به منافع مادّى، در بعضى جنگ‏ها شركت مى‏ كنند. «لو كان عرضاً... لاتّبعوك»
5 - پذیرفتن كارهاى راحت و پر منفعت، نشانه‏ ى رشد و ایثار نیست. «لاتّبعوك»
6- مسلمانى، با تن‏ پرورى و رفاه ‏طلبى سازگار نیست. «بَعُدَت علیهم الشقه»
7- دروغ و نفاق، ملازم یكدیگرند و منافقان براى فرار از كار، به دروغ سوگند مى‏ خورند. «سیحلفون»
8 - سوگند دروغ، كارى منافقانه است. «سیحلفون»
9- آثار ترك جهاد را نمى ‏توان با توجیه نابجا و دروغ از بین برد، بلكه شقاوت و هلاكت، پیامد قطعى آن است. «یهلكون انفسهم»
10- پیامدهاى فرار از جبهه، دامن گیر خود فراریان است. «یهلكون انفسهم»


ایه43

عَفَا اللَّهُ عَنكَ لِمَ أَذِنتَ لَهُمْ حَتَّى‏ یَتَبَیَّنَ لَكَ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ تَعْلَمَ الْكَذِبِینَ‏

1- مدیریّت وتدبیر را باید از خدا آموخت كه انتقادش در كنار عفو و رحمت است. «عفى اللَّه عنك لم اذنت لهم»
2- هنگام عملیات نظامى، مرخّصى ممنوع است. «لِمَ اذنت لهم»
3- راه هاى بهانه‏ جویى را به روى منافقان ببندید. «لِمَ اذنت لهم»
4- شركت نكردن در جنگ، نیازمند اذن رهبر است. «لِمَ اذنت لهم»
5 - جنگ، وسیله‏ ى مناسبى براى شناخت حقیقت افراد است. «حتّى یتبیّن...»
6- همه جا عیب‏ پوشى ارزش نیست، گاهى باید افشاگرى كرد. «حتّى یتبیّن... وتعلم الكاذبین»
7- در شناخت منافقان باید به بررسى عملكردشان در زمان جنگ و جهاد پرداخت. «و تعلم الكاذبین»
8 - جامعه‏ ى اسلامى باید چنان صادقانه حركت كند كه منافقان رسوا شوند. «یتبیّن ... وتعلم الكاذبین»
9- حضور منافقان در جبهه، ارزش نیست ولى فرارشان از جبهه، موجب رسوایى آنان است.«تعلم الكذبین»


آیه44

لَا یَسْتَئْذِنُكَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ أَن یُجَهِدُواْ بِأَمْوَلِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ وَاللَّهُ عَلِیمُ بالْمُتَّقِینَ

1- مؤمن، از كار فرار نمى‏ كند. «لایستأذنك الذین یؤمنون»
2- متخلّفان از جنگ تبوك، گروهى بى ‏ایمان بودند. «لایستأذنك الذین یؤمنون»
3- ایمان به مبدأ و معاد، عامل اصلى تقوا و شهادت‏ طلبى و حضور در جبهه‏ هاست. «یؤمنون باللَّه والیوم الاخر»
4- مجاهدان واقعى باید هم با مال و هم با جان فداكارى كنند.«باموالهم و انفسهم»
5 - تقوى، مانع تخلّف از جهاد با مال وجان است. «ان یجاهدوا... واللَّه علیم بالمتّقین»
6- ایمان به علم خداوند، مایه ‏ى دلگرمى در جهاد است. «ان یجاهدوا... واللَّه علیم بالمتّقین»
7- متّقى را در جنگ و جبهه باید شناخت، نه در خانه و ایّام صلح.«واللَّه علیم بالمتّقین»


ایه45

إِنَّمَا یَسْتَئْذِنُكَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَ ارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِى رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ‏

1- جنگ، میدان آزمونى براى باورها واعتقادات است. «یستئذنك الذین لایؤمنون باللَّه»
2- منافقان چون ایمان به هدف ندارند، در پى بهانه و فرار و اجازه‏ى مرخّصى هستند. «لا یؤمنون باللَّه»
3- عامل اصلى حضور در جبهه یا فرار از جنگ، بود و نبود ایمان است. «یؤمنون، لا یؤمنون»
4- بدتر از تردید، استمرار وباقى ماندن در شكّ است. «فى ریبهم یتردّدون»


ایه46

وَلَوْ أَرَادُواْ الْخُرُوجَ لَأَعَدُّواْ لَهُ عُدَّةً وَلَكِن كَرِهَ اللَّهُ انبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَقِیلَ اقْعُدُواْ مَعَ الْقَعِدِینَ‏

1- منافقان هرگز تصمیم جبهه رفتن ندارند. «ولو ارادوا...لاعدّوا»
2- مقدّمه‏ ى واجب، واجب است. «لو ارادوا...لاعدّوا»
3- مؤمن، آماده‏ ى جهاد و منتظر رفتن به جبهه است، نه بى‏ تفاوت و بى‏انگیزه. «لاعدّوا له عدّة»
4- شركت در جهاد، توفیق الهى است كه از نااهلان سلب شده است. «فثبّطهم»
5 - تاركین جنگ و جهاد باید تحقیر شوند. «اقعدوا مع القاعدین»


ایه47

لَوْ خَرَجُواْ فِیكُم مَّا زَادُوكُمْ إِلَّا خَبَالًا وَلَأَوْضَعُواْ خِلَلَكُمْ یَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ وَفِیكُمْ سَمَّعُونَ لَهُمْ وَاللَّهُ عَلِیمُ بِالظَّلِمِینَ‏

1- نیروهاى سپاه اسلام باید برگزیده و خالص باشند، تعداد نفرات و كمیّت، ملاك نیست.«لو خرجوا... مازادوكم الاّ خبالاً»
2- خداوند به مؤمنین دلدارى مى‏ دهد كه به خاطر تخلّف گروهى از منافقان از جبهه، نگران نباشند. «لو خرجوا... مازادوكم الاّ خبالاً»
3- حضور منافقان در جبهه‏ ها، عامل تضعیف روحیّه و تفرقه و تردید است. «لاوضعوا خلالكم»
4- تحرّكات منافقان، بسیار سریع است. «اوضعوا»
5 - همه‏ ى مسلمانان، خطر منافقان را درك نمى‏ كنند و بعضى ساده‏ لوحانِ زودباور، تحت تأثیر قرار مى‏ گیرند. «سمّاعون لهم»
6- منافق، ظالم است وخداوند به آنها هشدار داده است. «واللّه علیم بالظّالمین»


تفسیرنور


طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ چهارشنبه 13 خرداد 1394 ] [ 07:30 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی