یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان
سوره 9. توبه آیه 123

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قَتِلُواْ الَّذِینَ یَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلْیَجِدُواْ فِیكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ‏

1- ایمان باید همراه با عمل و مبارزه باشد. «یا ایها الذین آمنوا قاتلوا»
2- دفع شرّ دشمنان نزدیكتر، اولویّت دارد. «یلونكم من الكفّار» (استراتژى جنگى اسلام، ابتدا مقابله با دشمنان نزدیكتر است، همچنان كه در مبارزه‏ ى فكرى و عقیدتى نیز باید ابتدا شبهاتِ رایج و موجود را پاسخ داد)
3- هر چه براى ایجاد صلابت و شدّت لازم است باید تدارك دید، چه شجاعتِ رزمندگان و چه ابزار و سلاح هاى پیشرفته و چه آموزش‏هاى پیشرفته و تخصّصى. «ولیجدوا فیكم غلظة»
4- سپاه اسلام، باید صلابت و هیبت داشته باشد. «غلظة»
5 - شجاعت درونى باید با صلابت بیرونى همراه باشد. «و لیجدوا»
6- غلظت وصلابت اسلامى، همراه با تقواست. «ان اللَّه مع المتقین»
7- جهاد، جلوه ‏اى از تقواى الهى است. «قاتلوا... ان اللَّه مع المتقین»
8 - چون در جنگ، غرائز، هوس ها و كینه‏ ها ممكن است پیش آید، تقوا براى رزمندگان شرطِ اساسى است.«انّ اللَّه مع المتقین»


آیه124

وَإِذَا مَآ أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن یَقُولُ أَیُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِیمَناً فَأَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ فَزَادَتْهُمْ إِیمَناً وَهُمْ یَسْتَبْشِرُونَ‏


1- استهزا وموضع‏ گیرى منفى به هنگام نزول قرآن، نشانه ‏ى نفاق است. «اُنزلت سورة... یقول ایّكم زادته...»
2- منافقان با سؤال‏ هاى خود، روحیّه‏ ى منفى خود را به دیگران انتقال مى ‏دهند. «یقول ایّكم زادته هذه ایماناً...»
3- مؤمنان براى پاسخگویى به سؤالات و شبهاتِ منافقان، باید آمادگى داشته باشند. «ایّكم زادته هذه ایماناً ...»
4- ایمان، مراتبى دارد وقابل كم و زیاد شدن است، همان گونه كه نفاق، قابل توسعه و افزایش است. «فزادتهم ایماناً»
5 - قرآن، وسیله ‏ى خوبى براى شناختِ مؤمن از منافق است.«فامّا الذین امنوا فزادتهم ایماناً»
6- احساس شادى و نشاط روحى پس از شنیدن آیات قرآن، نشانه‏ ى تكامل و رشد ایمان است. «فزادتهم ایماناً و هم یستبشرون»
7- قرآن، مایه‏ ى بشارت و مژده به اهل ایمان است.«و هم یستبشرون»


آیه125

وَأَمَّا الَّذِینَ فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى‏ رِجْسِهِمْ وَ مَاتُواْ وَهُمْ كَفِرُونَ‏

1- بیمارى‏ هاى روحى، مثل بیمارى ‏هاى جسمى است، اگر به فكر چاره نباشیم، گسترش یافته، انسان را نابود مى‏ كند.«فزادتهم رجساً الى
رجسهم»
2- كفر،حق‏ پوشى و ناسپاسى، بیمارى خطرناكِ روح و دل انسان‏ هاست. «فى قلوبهم مرض... كافرون»
3- منافق، بدعاقبت است. «ماتوا و هم كافرون»


آیه126

أَوَلَایَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فِى كُلِّ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ لَایَتُوبُونَ وَ لَا هُمْ یَذَّكَّرُونَ‏

1- از سنّت‏هاى الهى، در هر زمان وبراى همه، آزمایش انسان‏ هاست. «فى‏كلّ‏عام»
2- فلسفه ‏ى حوادث وآزمون‏ هاى الهى، توبه وتنبّه است. «لایتوبون، لایذّكّرون»
3- متنبّه نشدن از آزمایشات الهى، نشانه‏ ى نفاق و بیمارى قلبى است ومورد سرزنش و توبیخ است. «لا یتوبون و لا هم یذكّرون»
4- سنگ دلى و سوء عاقبت، نتیجه‏ ى نفاق است. «لایتوبون، لا یذكّرون»


آیه127

وَإِذَا مَآ أُنزِلَتْ سُورَةٌ نَّظَرَ بَعْضُهُمْ إِلَى‏ بَعْضٍ هَلْ یَریكُم مِّنْ أَحَدٍ ثُمَّ انصَرَفُواْ صَرَفَ اللَّهُ قُلُوبَهُم بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَفْقَهُونَ

1- منافقان، از افشاى ماهیّت پلید خود دلهره و اضطراب دارند و بدنبال پنهان‏ كارى هستند. «نظر بعضهم الى بعض هل یراكم من احد»
2- منافقان از نزول آیات الهى اكراه دارند. «نظر بعضهم الى بعض»
3- منافقان از جلسات قرآن مى ‏گریزند. «انزلت سورة... انصرفوا» دورى از قرآن، نشانه ‏ى نفاق و بیماردلى است.
4- قهر الهى به جهت روحیّه‏ ى هدایت گریزِ انسان است. «انصرفوا، صرف اللَّه...»
5 - دلیل اعراض از قرآن، نداشتن درك و فهم صحیح است. «قوم لایفقهون»


آیه128

لَقَدْ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ

1- رسول‏ خدا برخاسته از میان خود مردم است. «من انفسكم»
2- رسول خداصلى الله علیه وآله غم‏خوار امّت است. «عزیز علیه ماعنتم»
3- رهبران اسلامى باید در سختى‏ ها و گرفتارى‏ ها با مردم همدل و همراه باشند. «عزیز علیه ماعنتم»
4- پیامبر خداصلى الله علیه وآله در هدایت و ارشاد مردم، سر از پا نمى‏ شناسد. «حریص علیكم»
5 - از عوامل تأثیر كلام در دیگران، خیرخواهى، دلسوزى، مهربانى، بى ‏توقّعى و تواضع است. «عزیز علیه، حریص علیكم، رؤف رحیم»
6- رهبر اسلامى تنها بر مؤمنان رئوف و رحیم است، نه بر همه كس، بلكه بر دشمن شدید و غلیظ است. «بالمؤمنین رؤف رحیم»


آیه129

فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِىَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ

1- رویگردانى مردم از دین، نباید در ایمان و روحیّه‏ ى ما تأثیر گذارد.«فان تولّوا فقل حسبى اللَّه»
2- كسى كه خدا دارد، چه كم دارد؟ «حسبى اللَّه»
3- توكّل بر خداوند، رمز غلبه بر مشكلات است. « فان تولّوا فقل... علیه توكّلت»



تفسیرنور


طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ سه شنبه 26 خرداد 1394 ] [ 07:23 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی