یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان
سوره 10. یونس آیه 15

وَإِذَا تُتْلَى‏ عَلَیْهِمْ ءَایَاتُنَا بَیِّنَتٍ قَالَ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لِقَآءَنَا ائْتِ بِقُرْءَانٍ غَیْرَ هَذَآ أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا یَكُونُ لِى أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَآىِ نَفْسِى إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یُوحَى‏ إِلَىَّ إِنِّى أَخَافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّى عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ‏

1- آیات ونشانه ‏هاى شناخت الهى باید براى مردم بیان شود. «اذا تُتلى...»
2- هیچ‏كس حتى پیامبر نمى‏ تواند قانون الهى را تغییر دهد. «مایكون‏لى‏ان‏ابدّله»
3- هرگز تسلیم بهانه ‏جویى‏ ها و هوس هاى مردم نشویم. اصل آن است كه خدا مى‏ گوید، نه آنچه مردم مى‏ خواهند. «ما یكون لى ان ابدّله»
4- هیچ بشرى حتّى انبیا، در قرآن دست نداشته‏ اند. «من تلقاء نفسى»
5 - اضافه شدن پیروان، به قیمت تغییر و تحریف مكتب و دست برداشتن از اصول، ارزشى ندارد. (با توجّه به شأن نزول)
6- پیامبران، معصومند و جز از وحى پیروى نمى‏ كنند. «ان اتّبع الا ما یوحى»
7- یاد معاد، عامل تقوا و مصونیّت از گناه است. «انّى اخاف ان عصیت ربّى عذاب یوم عظیم»، همچنان كه غفلت از معاد، عامل بهانه ‏گیرى است. «لایرجون لقاءنا»
8 - سرچشمه ‏ى عصمت انبیا، ایمان و یقین به معاد است. «انى اخاف ان عصیت ربّى عذاب یوم عظیم»


آیه16

قُل لَّوْ شَآءَ اللَّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَیْكُمْ وَلَا أَدْرَیكُم بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِیكُمْ عُمُراً مِّن قَبْلِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ‏

1- پیامبر خدا، بى‏ اجازه و اراده ‏ى الهى كارى نمى‏ كند. «لوشاء اللَّه ماتلوته»


2- قرآن معجزه‏ ى الهى است، نه محصول فكر بشر. «ماتلوته... ولاادریكم به»
3- سابقه ‏ى پاكى و امانت وامّى بودن پیامبر، نشانه‏ ى حقّانیّت اوست. «فقد لبثت فیكم عمراً ... افلا تعقلون»


آیه17

فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بَِایَتِهِ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الُْمجْرِمُونَ‏

1- بزرگ‏ترین ظلم، ظلم فرهنگى، اعتقادى وتحریف آیات است. «من اظلم»
2- هرچه شخصیّت بزرگتر باشد، افترا بر او خطرناك‏تر است. «اظلم ممّن افترى على اللَّه»
3- دین‏تراش ودین‏ساز، با كافر در یك ردیف هستند. «افترى، كذّب»
4- بدعت، جرم است. «المجرمون»
5 - مبلّغ دینى اگر تفكّرات خود را به اسم دین بگوید، سزاوار تعبیراتى همچون «اظلم»، «لایفلح» و «مجرم» است.


آیه18

وَیَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَضُرُّهُمْ وَلَا یَنْفَعُهُمْ وَیَقُولُونَ هَؤُلَآءِ شُفَعَؤُنَا عِندَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا یَعْلَمُ فِى السَّمَوَ تِ وَلَا فِى الْأَرْضِ سُبْحَنَهُ وَتَعَلَى‏ عَمَّا یُشْرِكُونَ‏

1- بت ‏پرستان، منطق ندارند و بت‏ پرستى كارى بى‏ منطق است. «یعبدون... لایضرهم ولاینفعهم»
2- بت ‏پرستان خدا را قبول داشتند، لكن بت‏ها را واسطه مى ‏دانستند و لذا بت‏ها را پرستش مى‏ كردند. «هؤلاء شفعاؤنا»


آیه19

وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً وَ حِدَةً فَاخْتَلَفُواْ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِىَ بَیْنَهُمْ فِیَما فِیهِ یَخْتَلِفُونَ‏

1- بشر از آغاز یك امّت واحد، همفكر و هم عقیده در توحید بوده است. «ما كانَ النّاس الاّ امّة واحِدة»
2- انسان از همان آغاز، زندگى اجتماعى داشته است. «امّة»
3- اختلاف در عقیده و عمل، اقتضاى جوامع بشرى است. «امّة واحدة فاختلفوا»
4- مهلت دادن، از شئون ربوبیّت الهى است. «سبقت من ربّك»
5 - سنّت الهى، مهلت دادن به افراد براى انتخاب وعمل است. «لولا كلمة... لقضى»


آیه20

وَیَقُولُونَ لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَیْهِ ءَایَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانتَظِرُواْ إِنِّى مَعَكُم مِّنَ الْمُنْتَظِرِینَ‏

1- بهانه ‏گیران، قرآن وصدها آیه را نادیده مى‏ گیرند و خواستار آیه‏ ى دیگرى مى ‏شوند. «لولا أنزل علیه آیة»
2- معجزه، به خواست خداست، نه در اختیار پیامبر و نه تابع هوس ها و تمایلات مردم. «انّما الغیب للَّه»
3- سنّت و قانون خدا، مهلت دادن است. «فانتظروا ...»


تفسیرنور


طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ 07:20 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی