یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان
سوره 10. یونس آیه 21

وَإِذَآ أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِّن بَعْدِ ضَرَّآءَ مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِى ءَایَاتِنَا قُلِ اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً إِنَّ رُسُلَنَا یَكْتُبُونَ مَا تَمْكُرُونَ‏

1- نعمت‏هایى را كه انسان از آن استفاده مى ‏كند، گوشه‏اى از رحمت بى‏ كران الهى است. «اذقنا الناس رحمة»
2- انسان از نعمت‏هاى الهى سوء استفاده مى ‏كند و به جاى شكر، مكر مى ‏كند. «اذقنا الناس رحمة....اذا لهم مكرٌ»
3- كسى كه مكر كند، به تدبیر و مكر قهرآمیز الهى گرفتار مى ‏شود. «اذا لهم مكر... اللَّه اسرع مكرا»
4- كیفر الهى با جرم متناسب است. «لهم مكر، اللّه اسرع مكراً»
5 - فرشتگان الهى حتّى افكار وتدابیر انسان را ثبت مى‏ كنند. «یكتبون‏ماتمكرون»


آیه22

هُوَ الَّذِى یُسَیِّرُكُمْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ حَتَّى‏ إِذَا كُنتُمْ فِى الْفُلْكِ وَ جَرَیْنَ بِهِم بِرِیحٍ طَیِّبَةٍ وَفَرِحُواْ بِهَا جَآءَتْهَا رِیحٌ عَاصِفٌ وَ جَآءَهُمُ الْمَوْجُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ أُحِیطَ بِهِمْ دَعَوُاْ اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ لَئِنْ أَنْجَیْتَنَا مِنْ هَذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الْشَّكِرِینَ‏

1- قوانینِ حاكم بر طبیعت، مخلوق ومحكوم خداوند است. «هو الذى یسیّركم»
2- كارهاى انسان، به خدا هم نسبت داده مى ‏شود، چون قدرت از اوست. با آنكه سِیر، عمل انسان است،
«سیروا فى الارض»، امّا مى ‏فرماید: «هو الّذى یسیّركم»
3- انسان هر چه هم پیشرفت كند، از گزند حوادث طبیعى درامان نیست. «جاءتها ریح عاصف»
4- مرفّهان نپندارند كه پیوسته در رفاه خواهند بود. «فرحوابها، احیط بهم»
5 - حوادث طبیعى، غرور و تكبّر انسان را برطرف ساخته، او را در برابر خداوند خاضع مى‏ سازد. «دَعَوا اللَّه»
6- هنگام خطر فطرت انسان، به یك مبدأ نجات متوجّه مى ‏شود. «دعوا اللَّه مخلصین»
7- ایمان و اخلاص باید دائمى باشد، نه موسمى و به هنگام احساس خطر. «احیط بهم دعوا اللّه مخلصین»
8 - انسان در هنگامه ‏ى خطر قول مى‏ دهد، ولى به رفاه كه رسید غافل مى‏ شود. «لئن انجیتنا»
9- ناسپاسى و كفران نعمت‏ها، یكى از زمینه‏ هاى بروز سختى و عذاب است. «لئن انجیتنا من هذه لنكوننّ من الشاكرین»


آیه23

فَلَمَّآ أَنْجَهُمْ إِذَا هُمْ یَبْغُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ یَأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْیُكُمْ عَلَى‏ أَنْفُسِكُم مَّتَعَ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا ثُمَّ إِلَیْنَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ‏

1- انسان بى ‏وفا، عهدشكن و ناسپاس است. «فلمَّا أنجاهُم ، یَبغون» (در آیه‏ ى قبل، وعده داد اگر نجات یابد شكر كند، ولى پس از نجات ناسپاسى مى‏ كند)
2- ظلم به مردم، ظلم به خویش است، چون همه از یكدیگریم. [238] «بغیكم على انفسكم»
3- كیفر ستم، هم در دنیاست هم در آخرت. «على انفسكم، الینا مرجعكم»
4- ظالمان، تنها در چند روزه ‏ى دنیا كامیابى دارند كه در برابر كیفر قیامت، ناچیز است. «متاع الحیاة الدنیا»
5 - ریشه ‏ى ظلم‏ها، دنیاطلبى انسان است. «متاع الحیاة الدنیا»
6- یاد قیامت، از عوامل بازدارنده‏ ى گناه است. «یاایّها الناس... الینامرجعكم»
7- خداوند به همه‏ ى كارهاى انسان آگاه است وانسان نیز در قیامت از همه‏ ى كارهاى خود آگاه خواهد شد. «فننبّئكم بما كنتم تعملون»

238) بعضكم من بعض» آل‏عمران، 195


آیه24

إِنَّمَا مَثَلُ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا كَمَآءٍ أَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَآءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا یَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَمُ حَتَّى‏ إِذَآ أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّیَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَآ أَنَّهُمْ قَدِرُونَ عَلَیْهَآ أَتَهَآ أَمْرُنَا لَیْلًا أَوْ نَهَاراً فَجَعَلْنَهَا حَصِیداً كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذَ لِكَ نُفَصِّلُ الْأَیَتِ لِقَوْمٍ‏یَتَفَكَّرُونَ‏

1- مثال، از بهترین شیوه‏ هاى تبلیغ و آموزش است. «انّما مثل الحَیاة الدّنیا»
2- بهترین مثال‏ها آن است كه از طبیعت گرفته شود و زمین و زمان آن را كهنه نسازد. «انّما مثل الحَیاة الدّنیا كماء»
3- در بهره ‏گیرى از مواهب مادّى طبیعت، انسان و حیوان یكسانند، ولى ارزش انسان به بهره ‏گیرى از معنویّات است. «یأكل الناس والأنعام»
4- تناسب داشتن سبزه‏ ها با نیازهاى انسان و حیوانات، از الطاف الهى است. «نبات الارض یأكل الناس و الانعام»
5 - زینت انسان، ایمان است [240] وزینت زمین، گیاهان هستند. «ازّیّنت»
6- دنیا، انسان را فریب داده و به خیال و گمان وامى‏ دارد. «ظنّ اهلها انهم قادرون»
7- همان گونه كه رویاندن گیاهان به دست خداست، [241] خشكاندن و نابود كردن آن هم به دست اوست. «جعلناها حصیداً»
8 - دنیا وجلوه ‏هاى آن، در معرض انواع حوادث است. «ازّیّنت... حصیداً»
9- عمر انسان در دنیا همچون عمر سبزه ‏ها وگلها كوتاه وگذراست. «مثل الحَیاة الدّنیا... كأن لم تغن بالامس»
10- قهر خدا گاه چنان شدید است كه هیچ اثرى را باقى نمى‏ گذارد. «لم تغن بالأمس»
11- مثالهاى قرآن، زمینه‏ ى تفكّر است، پس آنها را ساده نگیریم. «لقومٍ یتفكّرون»
12- دلبستگى و مغرور شدن به دنیا، نشانه‏ ى كوته ‏فكرى و مغرور نشدن، نشانه ‏ى اندیشه وفكر است. «لقومٍ یتفكّرون»

240) حبّب الیكم الایمان و زیّنه فى قلوبكم» حجرات، 7.
241) ءَانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» واقعه، 64.


آیه25

وَاللَّهُ یَدْعُواْ إِلَى‏ دَارِالسَّلَمِ وَیَهْدِى مَن یَشَآءُ إِلَى‏ صِرَ طٍ مُّسْتَقِیمٍ‏

1- دعوت الهى، نشانه ‏ى لطف خاصّ او بر بندگان است. «واللّه یدعوا»
2- سلامتى دنیا گذراست، ولى سلامت آخرت، پایدار است. «دار السّلام»
3- صراط مستقیم، مایه‏ ى آرامش است و علاوه بر آخرت، همین دنیا را هم براى انسان دارالسلام مى ‏سازد. «یدعوا الى دار السّلام»
4- زندگى و جامعه‏ اى سالم، خواستگاه خداوند است. «یدعوا الى دارالسّلام»
5 - خداوند، هم دعوت مى‏ كند و هم راه نشان مى ‏دهد. «یدعوا، یهدى»
6- دعوت الهى براى همه است، ولى هدایتِ ویژه، مخصوص كسانى است كه او بخواهد. «یهدى من یشاء»
7- حركت در صراط مستقیم، توفیق الهى مى‏ خواهد. «یهدى...الى صراط مستقیم»



تفسیرنور




طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ شنبه 30 خرداد 1394 ] [ 07:13 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی