یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان
سوره 10. یونس آیه 26

لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى‏ وَزِیَادَةٌ وَلَا یَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ‏

1- دریافت الطاف الهى، مخصوص نیكوكاران است. «للذین احسنوا الحسنى»
2- خداوند، هم پاداش عمل را مى‏ دهد و هم تشویق مى‏ كند. «الحسنى وزیادة»
3- پاداش نیكوكاران در قیامت، بهترین پاداش‏هاست. «للذین احسنوا الحسنى»
4- آنان كه به غیرخدا رو كنند عذرى ندارند، چون خداوند هم دعوت مى ‏كند، «یدعوا الى دارالسلام» هم راهنمایى مى ‏كند، «یهدى من یشاء» هم مزد مى ‏دهد، «الحسنى» و هم اضافه مى‏ دهد. «زیادة» و هم اضافه ‏اش بسیار مهم است. [250]
5 - احسان و نیكى در دنیاى زودگذر و فانى، زندگى در بهشت جاودان را بدنبال دارد. «احسنوا... هم فیها خالدون»

250) كلمه‏ ى «زیادة» نكره آمده كه نشانه‏ ى عظمت است.


آیه27

وَالَّذِینَ كَسَبُواْ السَّیَِّاتِ جَزَآءُ سَیِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَّا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ كَأَنَّمَآ أُغْشِیَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِّنَ الَّیْلِ مُظْلِماً أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَلِدونَ‏

1- انسان‏ها با اراده سراغ گناه مى ‏روند، نه به اجبار. «كسبوا»
2- رفتار خداوند با بدكاران، عادلانه است. «جزاء سیّئة بمثلها»
3- دنیا، سراى عمل و آخرت سراى پاداش است. «والذین كسبوا... جزاء»
4- تشویق باید بیش از تنبیه و مجازات باشد. درباره‏ ى نیكان فرمود: «الحسنى و زیادة» و درباره‏ ى بدكاران فرمود: «سیئةٌ بمثلها»
5 - روسیاهى مخصوص كفّار است، نه مؤمنان گنه كار. «ترهقهم ذلّة»
6- در قیامت، هم مجازات و تنبیه است، هم تحقیر و روسیاهى. «سیئة بمثلها، اغشیت وجوههم...»
7- راه فرار ونجات وشفاعت به روى كافران بسته است. «مالهم‏ من‏ اللّه ‏من ‏عاصم»


آیه28

وَیَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِیعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِینَ أَشْرَكُواْ مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَ شُرَكَآؤُكُمْ فَزَیَّلْنَا بَیْنَهُمْ وَقَالَ شُرَكَآؤُهُمْ مَّا كُنتُمْ إِیَّانَا تَعْبُدُونَ‏

1- قیامت و حوادث آن را فراموش نكنیم. «یوم نحشرهم جمیعا»
2- قیامت مخصوص انسان‏ها نیست، بلكه همه‏ ى معبودهاى ساختگى نیز حاضر مى ‏شوند. «انتم وشركاءكم»
3- قیامت، روز جدایى است. «زیّلنا بینهم» (در قیامت براى بازجویى، میان انسان‏ها جدایى مى‏ افتد)
4- آنچه را كافران شفیع خود مى‏ پنداشتند، در قیامت از آنان تبرّى مى ‏جویند. «ما كنتم ایّانا تعبدون»
5 - در قیامت بت‏ها داراى شعور و نطق مى ‏شوند ومعبودانشان را انكار و یا اظهار بى ‏اطلاعى مى ‏كنند. «ما كنتم ایّانا تعبدون»


آیه29

فَكَفَى‏ بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنَنَا وَبَیْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَفِلِینَ‏

1- بت‏ها در قیامت شعور و نطق پیدا مى‏ كنند. «فكفى باللّه شهیدا»


آیه30

هُنَالِكَ تَبْلُواْ كُلُّ نَفْسٍ مَّآ أَسْلَفَتْ وَرُدُّواْ إِلَى اللَّهِ مَوْلَهُمُ الْحَقِّ وَ ضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ یَفْتَرُونَ‏

1- قیامت، روز دریافت كارنامه‏ ى آزمون دنیوى است. «تبلوا كل نفس»
2- حسابرسى در قیامت، براى همه‏ ى انسان‏هاست. «تبلوا كل نفسٍ»
3- سرچشمه‏ ى هستى، او و پایان كار به سوى اوست. «ردّوا» [254]
4- مولاى حقیقى، خدا و غیر او هر چه باشد پوچ است. «مولاهم الحقّ»
5 - در قیامت، جلوه ‏هاى دروغین معبودها محو خواهد شد. «ضلّ عنهم»

254) ردّوا» در مواردى به كار مى‏ رود كه آغاز نیز از آنجا سرچشمه گرفته باشد.


آیه31

قُلْ مَن یَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ أَمَّن یَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَرَ وَمَن یُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَمَن یُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ‏

1- شیوه ‏ى سؤال و واداشتن انسان‏ها به فكر و رجوع به فطرت، از وظایف مربیّان آسمانى است. «قل من یرزقكم»
2- خداوند، آسمان و زمین را در رزق و ارتزاق انسان دخالت داده است. «یرزقكم من السماء و الارض»
3- رزق دادن، آفریدن و اداره كردن، از سنّت‏ هاى دائمى الهى است. «یرزق، یملك، یخرج، یدبّر» (فعل مضارع رمز استمرار است)
4- جهان آفرینش، پیوسته به تدبیر نیاز دارد و وحدت تدبیر، نشانه‏ ى وحدت ربوبیّت است. «من یدبّر الامر»
5 - رزق ما، شنیدن و دیدن ما، زندگى و مرگ ما، همه به دست خداست و جز او كسى و چیزى در این زمینه ‏ها توانایى و حاكمیّت ندارد. «مَن یَملكُ السَّمع و الابصار... فسیقولون اللّه»
6- فكر در نعمت‏ها و قدرت الهى، از شیرین‏ ترین، ملموس ‏ترین، عمومى‏ ترین، ساده ‏ترین و عشق آفرین‏ ترین راههاى خداشناسى است. «قل من یرزقكم... فسیقولون اللّه»
7- مشركان نیز در درون خود، خدا را آفریدگار هستى مى ‏دانند. «فسیقولون اللَّه»
8 - تنها عقیده كافى نیست، عمل هم لازم است. «فسیقولون اللَّه، فقل افلاتتّقون»
9- شناخت و علم، زمینه‏ ساز تقواست. «فسیقولون اللَّه، فقل افلاتتّقون»


آیه32

فَذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَلُ فَأَنَّى‏ تُصْرَفُونَ‏

1- با وجود خداى حاكم، رازق، خالق و مدبّر، (كه در آیه قبل بود) مجالى براى پروردگارى غیر از او نیست. «فذلكم اللَّه ربّكم الحقّ فماذا بعدالحق»
2- اعتقاد به ربوبیّتى جز خداوند، باطل وگمراهى است. «فماذا بعدالحقّ الاالضّلال»
3- میان حقّ و باطل دیگر راهى نداریم، بلكه هرچه حقّ نبود، باطل است و بى‏ طرفى و بى‏ خطى مردود است. «فماذا بعد الحقّ الاّ الضّلال»
4- انسان، فطرتى حق گرا دارد. شیطان‏ها، اوهام و عوامل دیگر، او را به انحراف مى‏ كشانند. «تُصرفون»


آیه33

كَذَلِكَ حَقَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ عَلَى الَّذِینَ فَسَقُواْ أَنَّهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ

1- انسان، با انتخاب راه فسق، قهر الهى را براى خود قطعى مى‏ كند. «حقّت ... على الّذین فسقوا»
2- فسق و گناه، مانع گرایش به ایمان وزمینه‏ ى كفر است. «فسقوا... لایؤمنون»


تفسیرنور


طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ دوشنبه 1 تیر 1394 ] [ 07:10 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی