یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان

چه تفاوتی میان اهل تسنن با شیعه در عقاید و اعمال وجود دارد؟

پاسخ:

شیعه از نظر عقاید اسلامی و فقهی خود را وابسته به ائمه ـ علیهم السلام ـ می داند. و امام را كسی می داند كه از دریای علم پیامبر بهره مند و با عصمت و درایت به تفسیر حقیقی اسلام و بیان سنت اصیل می پردازد. و با استناد به حدیث ثقلین كه اهل سنت نیز آن را روایت كرده اند، ائمه را ثقل و مفسری در كنار قرآن می داند. و با چنین پشتوانه ای به آرامش برخورداری از اسلام ناب می رسد.

امّا اهل سنت برخلاف وصایای قرآن و پیامبر، راهی جداگانه برای خود برگزیدند. كه ریشه در دلِ تاریخ سیاسی بعد از رحلت پیامبر داشت. آنها از نظر كلامی (علم عقاید اسلامی) پیرو واصل بن عطا (80-180 هـ) و ابوالحسن اشعری (270-335 هـ) شدند. كه دسته اول به معتزله

و گروه دوم به اشاعره مشهور شدند.



ادامه مطلب

طبقه بندی: پرسش و پاسخ،
[ دوشنبه 27 بهمن 1393 ] [ 01:37 ق.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]

سوره 4. نساء آیه 114

لَا خَیْرَ فِی كَثِیرٍ مِنْ نَجْوَیهُمْ إلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَحٍ بَیْنَ النَّاسِ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوفَ نُؤْتِیهِ أَجْرَاً عَظِیماً

1- نجوا، جز در موارد استثنایى، ناپسند است، چون سبب سوء ظنّ میان مؤمنان مى‏شود. «لا خیر فى كثیر من نجویهم»
2- در اظهار نظر، باید منصفانه رفتار كرد. همه‏ى نجواها را زیر سؤال نبریم. «فى كثیر من نجواهم»
3- گاهى آشتى دادن میان مردم، ایجاب مى‏كند كه با هر یك از طرفین، مخفیانه گفتگو كنیم. «اصلاح بین الناس»
4- گاهى امر به معروف یا صدقه‏ى آشكار، سبب شرمندگى و لجاجت طرف مى‏شود، باید با نجوا و پنهانى عمل كرد. «اَو معروف»
5 - اهمیّت آبروى مردم، تا حدّى است كه نجواى ناپسند، به خاطر حفظ آن پسندیده مى‏شود وصدقه و امر به معروف مخفیانه، زشتى نجوا را تحت الشعاع قرار مى‏دهد. «الا مَن امر بصدقة...»
6- ارزش كارها به اخلاص است. «ابتغاء مرضات الله»
7- انجام هر كار خیر پنهانى و محرمانه، نشان اخلاص نیست، شاید خود تظاهر باشد. «و من یفعل ذلك ابتغاء مرضات الله»
8 - خدمت به جامعه، دعوت به نیكوكارى و همزیستى مسالمت‏آمیز سبب دریافت اجر عظیم است. «نؤتیه اجراً عظیما»



ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ یکشنبه 26 بهمن 1393 ] [ 11:35 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
سوره 4. نساء آیه 107

وَلَا تُجَدِلْ عَنِ الَّذِینَ یَخْتَانُونَ أَنْفُسَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مَنْ كَانَ خَوَّاناً أَثِیماً

1- دفاع از خائن، حرام و رضایت به خیانت، به معناى شركت در جرم است. «لاتجادل...»
2- حاكم اسلامى باید پشتیبان مظلومان باشد، نه حامى ظالم. «و لاتجادل...»
3- عناوین، قدرت‏ها، تهدیدها، جوّ و افكار عمومى، هیچ یك مجوّز همكارى با خائن نیست. «و لا تجادل....»
4- رهبر جامعه و قاضیان باید خائنان را بشناسند و نقشه‏ هایشان را بدانند، تا بتوانند موضعگیرى مناسب داشته باشند. «و لاتجادل»
5 - هم از گذشته باید استغفار كرد، (آیه قبل) و هم نسبت به آینده هشیار بود. «لاتجادل...»
6- در فرهنگ قرآن، افراد جامعه به منزله ‏ى اعضاى یك پیكرند و خیانت به جامعه به منزله‏ ى خیانت به خود است. «یختانون انفسهم»
7- حساب خیانت‏هاى جزئى و ناآگاهانه، از خیانت توطئه‏ گران فسادانگیز، جداست. «یختانون، خوّان، اثیم»
8 - آنكه با خیانت، محبّت خود را از مردم مى ‏بُرد، محبّت خدا هم از او قطع خواهد شد. «انّ اللّه لایحبّ»
9- در انسان غریزه‏ ى محبوب شدن است كه باید از این غریزه براى تربیت استفاده كرد. «انّ اللَّه لایُحبّ»
10- حُبّ و بغضِ خداوند، ملاك انتخاب و حركت رسول خدا و مؤمنان است. «انّ اللَّه لایُحبّ...»



ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ یکشنبه 26 بهمن 1393 ] [ 11:21 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]

سوره 4. نساء آیه 102

وَإِذَا كُنْتَ فِیْهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَوةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُمْ مَّعَكَ وَلْیَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُواْ فَلْیَكُونُواْ مِنْ وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَى لَمْ یُصَلُّواْ فَلْیُصَلُّواْ مَعَكَ وَلْیَأْخُذُواْ حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِینَ كَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَیَمِیلُونَ عَلَیْكُمْ مَّیْلَةً وَحِدةً وَلَا جُنَاحَ عَلَیْكُمْ إِنْ كَانَ بِكُمْ أَذىً مِّنْ مَّطَرٍ أَوْ كُنتُمْ مَّرْضَى‏ أَنْ تَضَعُواْ أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُواْ حِذْرَكُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَفِرینَ عَذَاباً مُّهِیناً

1- نماز، حتّى در صحنه‏ ى جنگ تعطیل نمى‏ شود و رزمنده، بى‏ نماز نیست. «اقمت لهم الصلوة....و لیأخذوا اسلحتهم»
2- در اهمیّت نماز جماعت همین بس كه در جبهه‏ ى جنگ با دشمن، حتّى با یك ركعت هم برپا مى‏ شود. «و لتأت طائفة اُخرى لم یُصلّوا فلیُصلّوا»
3- در هنگام پیش آمدن دو وظیفه (جهاد و نماز)، نباید یكى فداى دیگرى شود. «فلتقم... ولیأخذوا»
4- در همه حال، هشیارى لازم است، حتّى نماز نباید مسلمانان را از خطر دشمن غافل كند. «و لیأخذوا اسلحتهم»
5 - رهبر، محور وحدت و عبادت است. «كنت فیهم ... اقمت لهم الصلوة»
6- تقسیم كار، تعاون و شریك كردن دیگران در كارهاى خیر، حتّى در حسّاس‏ترین موارد، از عوامل الفت جامعه است. در این آیه، دو ركعت نماز جماعت میان دو گروه تقسیم شده، تا تبعیضى پیش نیاید و همه در خیر شریك باشند. «و لتأت طائفة اُخرى...»
7- فرمان‏هاى الهى به تناسب شرایط، متفاوت است. (این آیه مربوط به نماز خوف در برابر دشمن است.) «فلتقم طائفة منهم»



ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ یکشنبه 26 بهمن 1393 ] [ 10:57 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]

سوره 4. نساء آیه 95

لَا یَسْتَوِى الْقَعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُوْلِى الضَّرَرِ وَ الْمُجَهِدُونَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَلِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَهِدِینَ بِأَمْوَ لِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَعِدِینَ دَرَجَةً وَكُلّاً وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَهِدِینَ عَلَى الْقَعِدِینَ أَجْراً عَظِیماً

1- شیوه‏ ى تبلیغ و تشویق، باید مرحله‏ اى باشد. (ابتدا فرمود: «لایستوى»، سپس فرمود: «درجة» و در آخر: «اجراً عظیما»
2- با هر كس باید به نحوى سخن گفت: قرآن با مؤمنان جبهه نرفته و منافقان و ترسوها و رفاه طلبان برخورد متفاوت دارد. تنها با كلمه «قاعدین» از مؤمنان جبهه نرفته یاد كرده است.
3- آنان كه مشكلات جسمى دارند از جهاد معافند. «غیر اولى الضرر»
4- جهاد مالى در كنار جهاد با جان مطرح است، چون بدون پشتوانه‏ ى مالى، جبهه ضعیف مى‏ شود. «باموالهم و انفسهم»
5 - كمك‏هاى داوطلبانه‏ ى مردم، از جمله منابع تأمین بودجه‏ هاى دفاعى است. «باموالهو و انفسهم»
6- هر كجا خطر ناباورى مردم محتمل است، اصرار و تكرار لازم است. (در این آیه و آیه بعد جمله‏ ى «فضل‏اللَّه» و «درجة» تكرار شده است.)



ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ یکشنبه 26 بهمن 1393 ] [ 10:44 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]

سوره 4. نساء آیه 92

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ یَقْتُلَ مُؤْمِناً إلَّا خَطَاً وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَاً فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ وَدِیَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَى‏ أَهْلِهِ إِلَّآ أَنْ یَصَّدَّقُواْ فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَیْنَكُمْ وَبَیْنَهُمْ مِّیثَقٌ فَدِیَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىْ أَهْلِهِ وَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَّمْ یَجِدْ فَصِیَامُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ وَ كَانَ اللَّهُ عَلِیماً حَكِیماً

1- قتل بى‏ گناه، در اسلام حرام است. «وما كان لمؤمن ان یقتل»
2- قتل، با ایمان ناسازگار است. «وما كان لمؤمن ان یقتل»
3- مؤمن، جایزالخطاست، باید مواظب باشد. «و من قتل مؤمناً خطأ»
4- احترام جان مسلمان تا حدّى است كه از قتل خطایى هم نمى‏ توان به آسانى گذشت. «و من قتل مؤمناً خطأ فتحریر»
5 - خطا، یكى از ملاك‏هاى رفع تكلیف یا تخفیف در كیفر است. «فتحریر رقبة»
6- جبران فقدان مؤمن، با آزاد كردن انسان با ایمان است. «تحریر رقبة مؤمنة»
7- آزادى، نوعى حیات است. وقتى حیات یك نفر گرفته مى‏ شود، به جبرانش باید یك نفر را آزاد كرد.[343] «تحریر رقبة»
8 - آزادى بردگان، در لابلاى برنامه‏ هاى اسلام گنجانده شده است. «فتحریر رقبةٍ»


ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ یکشنبه 26 بهمن 1393 ] [ 10:33 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
سوره 4. نساء آیه 87

اللَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَیَجْمَعَنَّكُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَمَةِ لَا رَیْبَ فِیهِ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِیثاً

1- مبدأ و معاد هر دو به دست یك خداست. «اللّه لااله الا هو لیجمعنكم...»
2- قیامت روز جمع شدن همه براى حسابرسى است، پس باید در راه جلب رضاى او كوشش كرد و تنها او را پرستید. «لیجمعنّكم الى یوم القیامة»
3- با آن همه دلایل بر معاد (مثل عدالت خدا، حكمت او، نشانه‏ هاى رستاخیز در طبیعت و حیات آن پس از مرگ در زمستان، خواب و بیدارى، تجدید سلول‏هاى بدن و ...) جایى براى تردید در قیامت نیست. «لاریب»
4- هرجا كه غفلت بیشتر باشد، مربّى باید هشدارهاى قاطع‏ترى دهد. (نشانه‏ هاى تأكید در آیه: حرف لام، نون تأكید ثقیله، جمله «لاریب»، جمله «اصدق حدیثاً»، همه به خاطر غفلت انسان از قیامت است.)




ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ یکشنبه 26 بهمن 1393 ] [ 10:22 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]

سوره 4. نساء آیه 80

وَمَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ تَوَلَّى فَمَآ أَرْسَلْنَكَ عَلَیْهِمْ حَفِیظاً

1- سخن ورفتار پیامبر همچون قرآن، حجّت ولازم‏ الاجراست. «من‏یطع‏الرسول...»
2- اطاعت از اوامر حكومتى پیامبر واجب است. (مراد از اطاعت رسول، فرمان‏هاى حكومتى اوست، وگرنه اطاعت از دستورات الهى كه با بیان رسول ابلاغ مى‏ شود، اطاعت از خداست نه رسول.) «من یطع الرسول»
3- انبیا معصومند. «من یطع‏الرسول فقد اطاع اللّه»
4- اوامر پیامبر، پرتوى از اوامر الهى ودر طول آن است. «یطع الرسول فقد اطاع اللَّه»
5 - انسان، مختار است، نه مجبور. «من یطع... و من تولّى»
6- وظیفه‏ ى پیامبران، تبلیغ است، نه تحمیل. «و من تولى فما أرسلناك علیهم حفیظاً»



ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ یکشنبه 26 بهمن 1393 ] [ 10:02 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.

تعداد کل صفحات : 9 :: 1 2 3 4 5 6 7 ...

درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی