یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان



طبقه بندی: مناسبتی،
[ جمعه 29 اسفند 1393 ] [ 08:52 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
سوره 5. مائده آیه 89

لَا یُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِى أَیْمَنِكُمْ وَلَكِن یُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الْأَیْمَنَ فَكَفَّرَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَكِینَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِیكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِیرُ رَقَبَةٍ فَمَن لَّمْ یَجِدْ فَصِیَامُ ثَلَثَةِ أَیَّامٍ ذَ لِكَ كَفَّرَةُ أَیْمَنِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَیْمَنَكُمْ كَذَ لِكَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَایَتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏


1- برداشتن جریمه از سوگندهاى بى‏ هدف، یك تفضّل و لطف الهى است. «لایؤاخذكم اللَّه بالّلغو...» (ما نیز براى جسارت‏هاى مردم كه در حال عصبانیّت به ما مى‏ كنند حسابى باز نكنیم)
2- اسلام، دین آسان است و براى سوگندهاى غیر جدّى كفّاره قرار نداده است. «لایؤاخذكم...» (ملاك در گفته ‏ها و كردارها قصد و نیّت است)
3- در اسلام، جریمه‏ ى مالى هم وجود دارد. «اطعام...أو كسوتهم...»
4- قوانین اسلام در مسیر فقرزدایى است و احكام فردى اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام یا پوشاندن یا برده آزاد كردن) «فكفّارته اطعام عشرة مسكین...»
5 - میانه روى و عدالت، در همه جا حتّى در نوع جریمه، یك ارزش است. «من أوسط...» (بنابر اینكه مراد از «اوسط» متوسط باشد نه بهترین)
6- جریمه باید با وضع مالى افراد متناسب باشد. «ما تطعمون أهلیكم»
7- انجام تكلیف منوط به توان و قدرت است. «فمن لم یجد...»


ادامه مطلب

[ جمعه 29 اسفند 1393 ] [ 05:59 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
سوره 5. مائده آیه 83

وَإِذَا سَمِعُواْ مَآ أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى‏ أَعْیُنَهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُواْ مِنَ الْحَقِّ یَقُولُونَ رَبَّنَآ ءَامَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّهِدِینَ‏


1- نشان افراد دل آماده و متواضع آن است كه به مجرد شنیدن حقّ، منقلب مى ‏شوند. (ولى نااهلان، با دیدن حقّ هم تكان نمى‏ خورند.) «لایستكبرون و اذا سمعوا... تفیض من الدمع... یقولون ربّنا آمنّا»
2- اشك، اگر همراه معرفت باشد، نشانه‏ ى كمال است. «تفیض من الدمع ممّا عرفوا»
3- روح و فطرت انسان، شیفته‏ ى حقیقت است و چون به معشوق رسید، اشك شوق مى‏ ریزد. «تفیض من الدمع»
4- ایمان واقرار باید بر اساس شناخت باشد. «ممّا عرفوا من الحقّ یقولون ربّنا آمنّا...»
5 - در دعا، از كلمه‏ ى مقدّس «ربّنا» استمداد كنیم. «ربّنا آمنّا...»
6- شناخت و معرفت، اشك و اعتراف به نواقص خود، نشانه‏ ى رشد و تربیت معنوى است. «عرفوا... یقولون ربّنا آمنّا»
7- دعا، در كنار اقرار و ایمان اثر دارد. «آمنّا فاكتبنا»
8 - ایمان موقّت كارساز نیست، باید دائمى، تثبیت شده و با حسن عاقبت همراه گردد. «آمنّا فاكتبنا»
9- ره صد ساله را یك شبه رفتن، ارزش است. شنیدن «سمعوا»، شناختن «عرفوا»، اقرار كردن «آمنّا»، ملحق شدن. «مع الشاهدین»


ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ پنجشنبه 28 اسفند 1393 ] [ 05:05 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]



طبقه بندی: احادیث،
[ چهارشنبه 27 اسفند 1393 ] [ 05:01 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]

سوره 5. مائده آیه 77

قُلْ یَأَهْلَ الْكِتَبِ لَا تَغْلُواْ فِى دِینِكُمْ غَیْرَ الْحَقِّ وَ لَا تَتَّبِعُواْ أَهْوَآءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّواْ مِن قَبْلُ وَ أَضَلُّواْ كَثِیراً وَ ضَلُّواْ عَن سَوَآءِ السَّبِیلِ‏


1- در همه‏ ى ادیان، باید مرزهاى فكرى و عقیدتى حفظ شود و درباره شخصیّت‏ها غلوّ ممنوع است. «یا اهل الكتاب لاتغلوا»
2- غلوّ درباره رهبران الهى، غلوّ در دین است. (با توجّه به آیات قبل كه مسیح را خدا مى ‏دانستند) «لاتغلوا فى دینكم»
3- اگر در دین خدا و نسبت به اولیاى الهى غلوّ ممنوع است، درباره دیگران هم مبالغه روا نیست. «لاتغلوا... غیر الحقّ»
4- تقلید كوركورانه ممنوع است. «ولاتتّبعوا اهواء قوم»
5 - غلوّ، تنها درباره عیسى علیه السلام نبود. بعضى از یهود هم درباره «عُزَیر» غلوّ كرده، او را پسر خدا مى ‏دانستند. «ضلوا من قبل»
6- علوم و هنرهاى باستانى ارزش دارد، ولى افكار و عقاید كهن نیاكان كه بر اساس هوس‏هاست و پایه‏اى ندارد، بى ارزش است و نباید پیروى نمود. «ولاتتّبعوا....ضلوا من قبل»


ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ چهارشنبه 27 اسفند 1393 ] [ 04:40 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
[http://www.aparat.com/v/aoFGM]


غضب صدیقه كبری (س) بر ابوبکر



طبقه بندی: کلیپ ها،
[ چهارشنبه 27 اسفند 1393 ] [ 04:33 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]

سوره 5. مائده آیه 71

وَحَسِبُواْ أَلَّا تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُواْ وَصَمُّواْ ثُمَّ تَابَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ ثُمَّ عَمُواْ وَصَمُّواْ كَثِیرٌ مِّنْهُمْ وَاللَّهُ بَصِیرُ بِمَا یَعْمَلُونَ‏

1- آزمایش الهى عمومى است، هرگز از فتنه‏ ها غافل نشویم. «حسبوا ألاّتكون فتنة»
2- عقائد نباید بر اساس حدس و گمان باشد. «حَسبوا...»
3- براى مدّتى در خط مستقیم بودن مهم نیست، مهم حسن عاقبت است. «ثمّ تاب اللَّه علیهم ثمّ عموا وصمّوا» «ثُمّ عموا» نشان آن‏است كه بنى‏ اسرائیل بعد از بازگشت لطف خداوند، تا مدّتى در خط صحیح بودند، ولى دوباره منحرف شدند.
4- غرور و خودبرتربینى و گمان و وهم، انسان را كور و كر و از شناخت صحیح، محروم مى‏سازد. «و حسبوا... فعموا و صمّوا»
5 - كسى توقّع نداشته باشد كه بى ‏امتحان، به جایى برسد. «حسبوا ألا تكون فتنة»
6- لطف الهى تا حدّى است كه حتّى بدون عذرخواهى انسان، به سوى او سرازیر مى ‏شود. «فعموا و صمّوا ثمّ تاب اللّه»
7- خداوند مهربان است، ولى انسان‏ها  لجوج اند. «تاب اللّه علیهم ثم عموا»
8 - كثرت رهرو نشانه حقّانیّت راه نیست. «ثم عموا و صمّوا كثیر منهم»




ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ سه شنبه 26 اسفند 1393 ] [ 04:28 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
سوره 5. مائده آیه 65

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَبِ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَیَِّاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْنَهُمْ جَنَّتِ النَّعِیمِ‏

1- اهل كتاب در عصر پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله مردمى بى ‏ایمان و بى‏تقوى بودند. «و لو انّ اهل الكتاب آمنوا و اتّقوا»
2- ایمان و تقوا، كیفر انحراف‏هاست و مسائل قبلى را محو مى‏ كند. «لكفّرنا» (در حدیث آمده است: «الاسلام یَجُبّ ماقبله») [141]
3- ایمان منهاى تقوا، كارساز نیست. «آمنوا واتّقوا»
4- براى دریافت الطاف الهى، باید ابتدا از گناهان پاك شد. «كفّرنا، أدخلنا»
5 - خداوند، علاوه بر عفو، لطف هم دارد. «كفّرنا، ادخلنا»

141) بحار، ج‏6، ص‏22.




ادامه مطلب

[ دوشنبه 25 اسفند 1393 ] [ 04:21 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.

تعداد کل صفحات : 8 :: 1 2 3 4 5 6 7 ...

درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی