یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان
سوره 8. انفال آیه 46

وَأَطِیعُواْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَزَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُكُمْ وَ اصْبِرُواْ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّبِرِینَ‏

1- جهاد مسلمانان، باید تحت فرماندهى رهبر مسلمین و به فرمان خدا و رسول (و جانشینان بر حقّ) او باشد. «اذا لقیتم فئة فاثبتوا... و اطیعوا اللّه و رسوله»
2- قانون و رهبر الهى، محور وحدت است. «اطیعوا اللّه و رسوله» («اطیعوا»، به قوانین الهى و «رسوله» به رهبر آسمانى اشاره دارد)
3- نزاع، شما را از درون پوك ساخته و از بیرون، بى‏آبرو مى‏ كند. «فتفشلوا و تذهب ریحكم» (در طول تاریخ، چه ضعف‏ها و شكست‏ هایى كه به خاطر عمل نكردن به این آیه، نصیب مسلمانان شده است!)
4- در اطاعت و وحدت، پایدار باشیم و اگر چیزى بر خلاف میل ما بود، یا بر خلاف میل ما عمل شد، صبور باشیم و یكدیگر را تحمّل كنیم. «واصبروا»
5 - ایمان به اینكه خداوند با صابران است، انسان را به صبر و پایدارى سوق مى‏ دهد. «واصبروا انّ اللّه مع الصابرین»
6- نصرت و امداد الهى، براى صابران است. «ان اللّه مع الصابرین»


آیه47

وَلَا تَكُونُواْ كَالَّذِینَ خَرَجُواْ مِن دِیَرِهِمْ بَطَراً وَرِئَآءَ النَّاسِ وَ یَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَاللَّهُ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ

1- غرور و ریا، از آفات قدرت در جبهه‏ ى جنگ است. «خرجوا من دیارهم بطراً ورئاء الناس»


ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394 ] [ 08:20 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]

دلیل اینكه ابو هریره روایات بسیاری از پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ نقل می‌كند چیست؟

ابو هریره در یمن متولد شده بود و در سن 30 سالگی با كاروانی به مدینه آمد همراه با رئیس قبیله خود با پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ بیعت كردند تاریخ نگاران به اتفاق تاریخ بیعت ابو هریره با پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ را سال هفتم پس از هجرت نگاشته‌اند(1) درباره‌ی مدت مصاحبت او با پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ باید گفت: بنابر نقل خود ابو هریره بیش از 3 سال نبوده است.(2)در زمان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ ابو هریره جزء اصحاب صفّه بود چنانچه ابو نعیم اصفهانی تصریح كرده است كه ابو هریره شناخته‌ترین فرد اهل صفه بوده و در طول عمر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ از آنجا منتقل نشده و همه صفّه را به خوبی می‌شناخت(3).
و جایگاه او شب و روز در صفّه بود تا وقت رحلت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و در مدت 3 سال مصاحبت با پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ ابو هریره برای سیر كردن شكمش كاری جز نشستن بر سر راه رهگذران و درخواست غذا و ابراز گرسنگی نداشت. هیچ وقت ماموریت برای او ذكر نشده است نه ماموریت در جنگی كه همراه با پیامبر رفته باشد و نه در صلحی. بله! گفته‌اند در روز موته از ترس لشكر دشمن پا به فرار گذاشت.(4)



ادامه مطلب

طبقه بندی: پرسش و پاسخ،
[ پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394 ] [ 05:39 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
سوره 8. انفال آیه 41

وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِى الْقُرْبَى‏ وَالْیَتَمَى‏ وَالْمَسَكِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِن كُنتُمْ ءَامَنتُم بِاللَّهِ وَمَآ أَنزَلْنَا عَلَى‏ عَبْدِنَا یَوْمَ الْفُرْقَانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ

1- پرداخت خمس واجب است، گرچه درآمد و غنائم كم باشد. «غنمتم من شى‏ء»
2- حال كه با نصرت الهى در «بدر» پیروز شدید، حقّ خدا و رسول و اهل‏بیت علیهم السلام و خمس غنائم را بپردازید. «غنمتم... فانّ للّه خُمُسه»
3- اسلام، مالكیّت اشخاص حقوقى را پذیرفته است. «للرسول و لذى القربى»
4- محرومیّت زدایى، از برنامه ‏هاى اسلام است و باید از ثمره‏ ى جهاد و غنائم به سود فقرا گام برداشت. «والمساكین و ابن السبیل»
5 - براى گرامیداشت طبقه‏ ى محروم، نام آنان در كنار نام خدا ورسول و اهل‏بیت قرار گرفته است. «للّه خمسه و للرسول و لذى‏القربى و الیتامى والمساكین...»
6- ایمان، عامل عمل به وظیفه و ایثار است. «للّه خمسه ... ان كنتم آمنتم»
7- گذشت از مال، آن قدر دشوار است كه گاهى رزمندگان هم در آن مى ‏مانند. «غنمتم... ان كنتم...»
8 - نشانه‏ ى ایمان كامل، خمس دادن است. بدنبال بیان ایمان، عبادت، هجرت و جهاد مى‏ فرماید: «لِلّه خمسه... ان كنتم آمنتم...» بنابراین خمس، واجب دائمى و مستمرّ است، نه موسمى و موقّت، چون شرط ایمان است.
9- عبودیّت، رمز دریافت معارف الهى است وپیامبراكرم صلى الله علیه وآله، بنده‏ ى خالص خدا بود. «و ما انزلنا على عبدنا»
10- وجود پیامبر میان مسلمانان، عامل یارى خداوند و پیروزى آنان است. «ما انزلنا على عبدنا یوم الفرقان»
11- روز جنگ، روز جدایى مدّعیان راستین از دروغگویان است. «یوم الفرقان یوم التقى الجمعان»

ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ] [ 08:39 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
[http://www.aparat.com/v/rkUyX]


شرط قبول توبه واسطه کردن پیامبر است



[ چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ] [ 08:48 ق.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
سوره 8. انفال آیه 34

وَمَا لَهُمْ أَلَّا یُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ یَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا كَانُواْ أَوْلِیَآءَهُ إِنْ أَوْلِیَآؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ

1- آنان كه مانع ورود مؤمنان به مسجد الحرام مى ‏شوند، افراد بى‏ تقوا هستند و باید منتظر عذاب الهى باشند. «و ما لهم ألاّ یعذّبهم...»
2- كفّار، خود را به ناحقّ متولّى مسجدالحرام مى ‏پنداشتند. «وماكانوا اولیائه»
3- تولیتِ خانه ‏اى كه به دست ابراهیم خلیل علیه السلام و بر اساس تقوا ساخته شده، نباید به دست افراد بى‏ تقوا باشد. «انْ أولیائه الاّ المتّقون»
4- تعیین سرپرست براى رسیدگى به امور مسجدالحرام ضرورى است. «انْ أولیائه الاّ المتّقون» (از اینكه آیه شرایط متولّى را بیان مى ‏كند نه اصل آن را، پس تعیین تولیت لازم است)


آیه35

وَمَا كَانَ صَلَاتُهُمْ عِندَ الْبَیْتِ إِلَّا مُكَآءً وَتَصْدِیَةً فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ‏

1- بى‏ احترامى و انجام امور لغو و بیهوده، همچون كف زدن و سوت كشیدن در مكان مقدّس، نشان‏دهنده ‏ى لیاقت نداشتن براى تولیت آن مكان است. «انْ اولیائه الاّ المتّقون... و ما كان صلاتهم عند البیت الاّ مُكاء وتصدیة»
2- در طول تاریخ، مراسم مذهبى دستخوش تحریف و یا آمیخته به امورى لغو شده است. «صلاتهم... مُكاءً و تصدیة»

ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 ] [ 08:26 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]



طبقه بندی: پرسش و پاسخ،
[ سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 ] [ 02:06 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
سوره 8. انفال آیه 26

وَاذْكُرُواْ إِذْ أَنتُمْ قَلِیلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِى الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَن یَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فََاوَیكُمْ وَأَیَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّیِّبَتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏

1- یادآورى روزهاى ناتوانى و روزهاى یارى خداوند، مایه‏ ى دور شدن از فتنه‏ هاست. «واتّقوا فتنة - واذكروا»
2- در ابتدا تعداد مسلمانان، بسیار كم بود. (كلمه «قلیل» به جاى «قلیلون»، تأكید بر كم بودن است)
3- مسلمانان در مكّه تا پیش از هجرت به مدینه، دائماً ترس و دلهره داشتند. «تخافون» (فعل مضارع، نشانه‏ ى استمرار است)
4- در راه حقّ، از كمى نفرات وناتوانى وآوارگى نهراسیم، «واذكروا اذ انتم قلیل» كه یارى خداوند حتمى است. «فاواكم و ایّدكم...»
5 - امنیّت «فاواكم»، توان رزمى و پیروزى «ایّدكم بنصره» و بهبود امكانات اقتصادى «رزقكم من الطیّبات»، از نعمت‏هاى ویژه الهى مى‏ باشد.
6- یادآورى روزهاى ضعف و مقایسه آن با روزهاى پیروزى، مایه‏ ى شكرگزارى و عشق و توكّل به خداوند است. «واذكروا... لعلّكم تشكرون»
7- در سایه‏ ى ایمان، خداوند به گروه اندكِ ضعیفِ هراسناك، عزّت و قدرت و مكنت مى ‏بخشد. (كلّ آیه)


آیه27

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَخُونُواْ اللَّهَ والرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَنَتِكُمْ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ‏

1- خیانت، با ایمان سازگار نیست. لازمه‏ ى ایمان، امانت‏دارى است. «یا ایها الّذین آمنوا لاتخونوا»


ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 ] [ 08:40 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]

متكلمین معروف شیعه امامیه را با ذكر تعدادی از تألیفات آن ها معرفی كنید؟

در سه قرن اول هجری كه عصر ائمه بوده، شاگردان و یاران آنان، متكفل ترویج عقاید حقّه بوده اند كه از بعضی آن ها آثاری به صورت علمی مدون به یادگار مانده و بسیاری دیگر در قالب احادیث و روایات از طریق آنان از اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به ما رسیده است كه، امروزه به عنوان ذخیره ارزشمندی در اختیار شیعیان وجود دارد، و علم كلام شیعه را از دیگر فرق متمایز و خالص می گرداند.(1) هشام بن حكم، مفضل بن عمر از اصحاب امام باقر ـ علیه السلام ـ در میان اصحاب ائمه معصومین ـ علیهم السّلام ـ شخصیت های بارزی در علم عقاید و كلام می باشند و توحید مفضل كتابی است كه از مفضل بن عمر به یادگار مانده است.
قرن چهارم و پنجم هجری، كه قریب به زمان ائمه ـ علیهم السلام ـ است، قرن ظهور متكلمین بزرگ شیعه، كه پایه گذار مكتب كلامی شیعه بوده اند می باشد.
در این قرن عالمانی همچون، ابن بابویه، معروف به شیخ صدوق، شیخ مفید، ابن جنید، نوبختی ها، كلینی، سید رضی، سید مرتضی، شیخ طوسی ظهور و بروز كرده اند و نقش مهمی را در تبیین مسائل كلامی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و تحكیم ریشه های اعتقادی شیعه داشته اند.

1. شیخ صدوق (306ـ381 ه‍ )وی كه مدفن شریفش در شهر ری می باشد، از علمای بزرگ امامی بوده است، از میان آثار سیصد گانه او كه به جا مانده است
پاسخ:



ادامه مطلب

طبقه بندی: پرسش و پاسخ،
[ دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 ] [ 07:01 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.

تعداد کل صفحات : 8 :: 1 2 3 4 5 6 7 ...

درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی