یـــــــــــــاوران اســـــــــــلام
«اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ»
نویسندگان
سوره 10. یونس آیه 21

وَإِذَآ أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِّن بَعْدِ ضَرَّآءَ مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِى ءَایَاتِنَا قُلِ اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً إِنَّ رُسُلَنَا یَكْتُبُونَ مَا تَمْكُرُونَ‏

1- نعمت‏هایى را كه انسان از آن استفاده مى ‏كند، گوشه‏اى از رحمت بى‏ كران الهى است. «اذقنا الناس رحمة»
2- انسان از نعمت‏هاى الهى سوء استفاده مى ‏كند و به جاى شكر، مكر مى ‏كند. «اذقنا الناس رحمة....اذا لهم مكرٌ»
3- كسى كه مكر كند، به تدبیر و مكر قهرآمیز الهى گرفتار مى ‏شود. «اذا لهم مكر... اللَّه اسرع مكرا»
4- كیفر الهى با جرم متناسب است. «لهم مكر، اللّه اسرع مكراً»
5 - فرشتگان الهى حتّى افكار وتدابیر انسان را ثبت مى‏ كنند. «یكتبون‏ماتمكرون»


آیه22

هُوَ الَّذِى یُسَیِّرُكُمْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ حَتَّى‏ إِذَا كُنتُمْ فِى الْفُلْكِ وَ جَرَیْنَ بِهِم بِرِیحٍ طَیِّبَةٍ وَفَرِحُواْ بِهَا جَآءَتْهَا رِیحٌ عَاصِفٌ وَ جَآءَهُمُ الْمَوْجُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ أُحِیطَ بِهِمْ دَعَوُاْ اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ لَئِنْ أَنْجَیْتَنَا مِنْ هَذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الْشَّكِرِینَ‏

1- قوانینِ حاكم بر طبیعت، مخلوق ومحكوم خداوند است. «هو الذى یسیّركم»
2- كارهاى انسان، به خدا هم نسبت داده مى ‏شود، چون قدرت از اوست. با آنكه سِیر، عمل انسان است،

ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ شنبه 30 خرداد 1394 ] [ 08:13 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
سوره 10. یونس آیه 15

وَإِذَا تُتْلَى‏ عَلَیْهِمْ ءَایَاتُنَا بَیِّنَتٍ قَالَ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لِقَآءَنَا ائْتِ بِقُرْءَانٍ غَیْرَ هَذَآ أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا یَكُونُ لِى أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَآىِ نَفْسِى إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یُوحَى‏ إِلَىَّ إِنِّى أَخَافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّى عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ‏

1- آیات ونشانه ‏هاى شناخت الهى باید براى مردم بیان شود. «اذا تُتلى...»
2- هیچ‏كس حتى پیامبر نمى‏ تواند قانون الهى را تغییر دهد. «مایكون‏لى‏ان‏ابدّله»
3- هرگز تسلیم بهانه ‏جویى‏ ها و هوس هاى مردم نشویم. اصل آن است كه خدا مى‏ گوید، نه آنچه مردم مى‏ خواهند. «ما یكون لى ان ابدّله»
4- هیچ بشرى حتّى انبیا، در قرآن دست نداشته‏ اند. «من تلقاء نفسى»
5 - اضافه شدن پیروان، به قیمت تغییر و تحریف مكتب و دست برداشتن از اصول، ارزشى ندارد. (با توجّه به شأن نزول)
6- پیامبران، معصومند و جز از وحى پیروى نمى‏ كنند. «ان اتّبع الا ما یوحى»
7- یاد معاد، عامل تقوا و مصونیّت از گناه است. «انّى اخاف ان عصیت ربّى عذاب یوم عظیم»، همچنان كه غفلت از معاد، عامل بهانه ‏گیرى است. «لایرجون لقاءنا»
8 - سرچشمه ‏ى عصمت انبیا، ایمان و یقین به معاد است. «انى اخاف ان عصیت ربّى عذاب یوم عظیم»


آیه16

قُل لَّوْ شَآءَ اللَّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَیْكُمْ وَلَا أَدْرَیكُم بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِیكُمْ عُمُراً مِّن قَبْلِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ‏

1- پیامبر خدا، بى‏ اجازه و اراده ‏ى الهى كارى نمى‏ كند. «لوشاء اللَّه ماتلوته»



ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ 08:20 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
[http://www.aparat.com/v/X3f4B]


 اهمیت ولایت و امامت از منظر قرآن و سنت ؟



طبقه بندی: کلیپ ها،
[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ 06:27 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
سوره 10. یونس آیه 7, 8

إِنَّ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لَقَآءَنَا وَرَضُواْ بِالْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَالَّذِینَ هُمْ عَنْ ءَایَتِنَا غَفِلُونَ‏
أُوْلَئِكَ مَأْوَیهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُواْ یَكْسِبُونَ

1- امید و یأس، در اصلاح و افساد انسان، نقش مؤثّرى دارد. «لایرجون لقاءنا»
2- انسان، هر چه بیشتر از قیامت غافل و مأیوس شود، دنیاگراتر مى 
‏شود. پس معتقدان به قیامت نباید دنیاگرا باشند.«لایرجون لقاءنا ورضوا بالحیوة الدنیا»
3- اطمینان واقعى تنها با یاد خداست و دنیا، آرام‏بخش كاذب آن هم براى غافلان است. «اطمأنّوا بها... غافلون»
4- عوامل دوزخى شدن عبارت است از:
الف: انكار معاد و پاداشهاى اخروى. «لایرجون لقاءنا»
ب: راضى شدن به دنیاى زودگذر. «رضوا بالحیوة الدنیا»
ج: غفلت از آیات الهى. «هم عن آیاتنا غافلون»
د: عملكرد ناپسند. «بما كانوا یكسبون»
5 - جهنّم، دست‏آورد خود انسان است. «بما كانوا یكسبون»


آیه9

إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمَنِهِمْ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَرُ فِى جَنَّتِ النَّعِیمِ‏


ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ 08:33 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
[http://www.aparat.com/v/0UZ2M]


 معمار کعبه که بود؟



[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ 06:55 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]



[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ 06:45 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
سوره 10. یونس آیه 1

الر تِلْكَ ءَایَتُ الْكِتَبِ الْحَكِیمِ‏

1- قرآن، مقام والایى دارد. «تلك» اشاره به دور است.
2- قرآن، كتاب حكیم است؛ هم حَكَم و داور است، هم داراى مطالب حكیمانه است و هم محتواى محكمى دارد. (تاریخ و گذشت زمان و دشمن، خللى در قرآن وارد نمى ‏كند) «الكتاب الحكیم»


آیه2

أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَباً أَنْ أَوْحَیْنَآ إِلَى‏ رَجُلٍ مِّنْهُمْ أَنْ أَنذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ قَالَ الْكَفِرُونَ إِنَّ هَذَالَسَحِرٌ مُّبِینٌ‏

1- ریشه‏ ى كفر، غالباً استبعاد و تعجّب از وحى است. «عجبا ان اوحینا»
2- سرچشمه‏ ى دعوت انبیا، وحى الهى است. «اوحینا الى رجل»
3- لیاقت‏ هاى معنوى افراد، در ظاهر دیده نمى‏ شود. اگر كسى مورد لطف خاص خدا قرار گرفت، او را تحمّل كنیم. «رجل منهم»
4- پیامبران به خاطر الگو بودنشان باید از مردم ودرد آشنا باشند. «منهم»
5 - وظیفه‏ ى پیامبران، بشارت و انذار است. «اَنذر، بشّر»
6- هر آنچه نمى ‏فهمیم، آن را رد نكنیم. زیرا كه انكار و تهمت زدن، شیوه ‏ى كفّار است. «قال الكافرونَ انّ هذا لساحِرٌ مُبین»
7- ایمان، زمینه‏ ى قدم صدق وجایگاه ویژه نزد خداوند است. «انّ لهم الجنّة»




ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ چهارشنبه 27 خرداد 1394 ] [ 08:26 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
سوره 9. توبه آیه 123

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قَتِلُواْ الَّذِینَ یَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلْیَجِدُواْ فِیكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ‏

1- ایمان باید همراه با عمل و مبارزه باشد. «یا ایها الذین آمنوا قاتلوا»
2- دفع شرّ دشمنان نزدیكتر، اولویّت دارد. «یلونكم من الكفّار» (استراتژى جنگى اسلام، ابتدا مقابله با دشمنان نزدیكتر است، همچنان كه در مبارزه‏ ى فكرى و عقیدتى نیز باید ابتدا شبهاتِ رایج و موجود را پاسخ داد)
3- هر چه براى ایجاد صلابت و شدّت لازم است باید تدارك دید، چه شجاعتِ رزمندگان و چه ابزار و سلاح هاى پیشرفته و چه آموزش‏هاى پیشرفته و تخصّصى. «ولیجدوا فیكم غلظة»
4- سپاه اسلام، باید صلابت و هیبت داشته باشد. «غلظة»
5 - شجاعت درونى باید با صلابت بیرونى همراه باشد. «و لیجدوا»
6- غلظت وصلابت اسلامى، همراه با تقواست. «ان اللَّه مع المتقین»
7- جهاد، جلوه ‏اى از تقواى الهى است. «قاتلوا... ان اللَّه مع المتقین»
8 - چون در جنگ، غرائز، هوس ها و كینه‏ ها ممكن است پیش آید، تقوا براى رزمندگان شرطِ اساسى است.«انّ اللَّه مع المتقین»


آیه124

وَإِذَا مَآ أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن یَقُولُ أَیُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِیمَناً فَأَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ فَزَادَتْهُمْ إِیمَناً وَهُمْ یَسْتَبْشِرُونَ‏


ادامه مطلب

طبقه بندی: طرح قرانی گروه WhatsApp ( "یاوران ظهور")،
[ سه شنبه 26 خرداد 1394 ] [ 08:23 ب.ظ ] [ Arbabi . ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.

تعداد کل صفحات : 6 :: 1 2 3 4 5 6

درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی